امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 30 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 1169
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : 27 مارس 2021 - 10:10 | | ارسال توسط :
شماره 18 - هفته نامه فریاد خوزستان

خوزستان در سالی که گذشت/ ۱۰ اتفاق مهم خوزستان در سال ۱۳۹۹

خوزستان در سالی که گذشت/ ۱۰ اتفاق مهم خوزستان در سال ۱۳۹۹   کمی تا قسمتی کرونا ویروس منحوس کرونا این پدیده­ی غالب و پاندمی قاهر در سالی که گذشت، بیش از ۶۰ هزار نفر از هموطنانمان را به کام مرگ کشاند و ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را گرفتار بیماری کرد. استان خوزستان […]

خوزستان در سالی که گذشت/ ۱۰ اتفاق مهم خوزستان در سال ۱۳۹۹

خوزستان در سالی که گذشت/ ۱۰ اتفاق مهم خوزستان در سال ۱۳۹۹

 

  1. کمی تا قسمتی کرونا

ویروس منحوس کرونا این پدیده­ی غالب و پاندمی قاهر در سالی که گذشت، بیش از ۶۰ هزار نفر از هموطنانمان را به کام مرگ کشاند و ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را گرفتار بیماری کرد. استان خوزستان سه بار ناجوانمردانه آماج شبیخون کرونا بود، وقتی که نمودارها از پیکی به پیک دیگر می­رفتند. چه خانواده­ها که داغدار نشدند و چه کسب­و­کارها که کساد نگشتند. کادر درمان خوزستان با همه­ی کاستی­ها و بی­مهری­ها دلاورانه جنگید و … شهید تقدیم راه سلامت کرد. کرونا که به صغیر و کبیر رحم نمی­کند، سال گذشته فقط در بیمارستان ابوذر اهواز ۵۷۰ کودک کرونایی را بستری کرد و ۱۶ کودک را به فرشته مرگ سپرد. امروز کرونا تازه­نفس­تر از قبل همچنان می­تازد تا نشان دهد این قصه سری دراز دارد..

۲٫ روستای ابوالفضل با شهرت جهانی

در غروب هفتم محرم سال ۹۹ بود که نام «روستای ابوالفضل» در منطقه زردشت اهواز بر سر زبان­ها افتاد و اتفاقات مربوط به این روستا تا چند روز در صدر اخبار رسانه­های داخلی و خارجی قرار گرفت. مسأله مربوط بود به تخریب ساخت­و­سازهای ظاهرا غیرمجاز به بهانه­ی مبارزه با زمین­خواری و برخورد امنیتی خشن با کشاورزان بومی معترضی که حق ریشه داشتند­ و وجود یک شاکی به نام بنیاد مستضعفان که خود را مالک زمین­ها می­دانست. با بالا گرفتن تب اعتراضات و ورود مسئولین کشوری و گروه­های مطالبه­گر اجتماعی به ماجرا از یک طرف و احتمال سوء استفاده رسانه­های معاند از طرف دیگر، بنیاد مستضعفان از موضع طلب­کارانه خود عقب نشست و خواستار توقف تخریب­ها شد و وعده داد که به روستاییان برای تأمین مسکن کمک می­کند. نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به دلجویی از مردم روستا و آسیب­دیدگان اعتراضات رفتند. علیرغم قول­های مساعد مسئولین برای کمک به کشاورزان این روستا، مشکلات همچنان باقی است.

۳٫ عطش غیزانیه

۸۵ روستای بخش غیزانیه با جمعیتی بالغ بر ۲۷ هزار نفر سالها از مشکل بی­آبی رنج می­بردند و برای اتمام طرح آبرسانی به این بخش از سال ۹۵ لحظه­شماری می­کردند، تا اینکه در خردادماه سال گذشته به دنبال قطع دسترسی۴۰ روستا به آب، کاردها به استخوان رسید و مردم منطقه، محور ترانزیتی اهواز-رامهرمز را به نشانه­ی اعتراض بستند. پلیس وارد ماجرا شد و اعتراض­ها به خشونت کشیده و عده­ای به ضرب گلوله مجروح شدند. خبر خیلی زود در رسانه­های اجتماعی مثل بمب ترکید و تا هفته­ها نام غیزانیه همچنان در میان تیتر اخبار باقی ماند. آبفا و استانداری به واسطه­ی تعلل و ناتوانی در اتمام طرح آبرسانی در کانون شدیدترین انتقادات قرار گرفتند. وقتی آبی از دولت گرم نشد، نماینده ولی فقیه در خوزستان به دلجویی از مردم غیزانیه رفت. ۱۲ نماینده مجلس به خوزستان سفر کردند تا از نزدیک دستی بر آتش عطش غیزانیه داشته باشند. گروه­های جهادی منطقه­ای و کشوری در کنار سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام برای تأمین آب شرب روستاها با تانکر بسیج شدند. دولت فاز اول و قرارگاه خاتم فازهای دوم و سوم آبرسانی را بعهده گرفتند و در مدت کوتاهی آب را به بسیاری از روستاهای غیزانیه رساندند. هنوز تعداد قابل توجهی از روستاها به شبکه آب وصل نشده بودند که رسانه ملی در کمال ناباوری پایان عملیات آبرسانی را اعلام کرد تا آب سردی باشد بر پیکر تفتیده غیزانیه. بعد از گذشت ماه­ها، هنوز اهالی برخی از روستاها نسبت به افت فشار آب و قطعی­های مکرر و عدم نصب اتصالات داخلی گلایه­مندند.

۴٫ هفت­خوان هفت­تپه

اسدبیگی ابرمتهم ارزی و مالک هفت­تپه در بهار ۹۹ به دادگاه فراخوانده می­شود. فشار مسئولین منطقه­ای برای غیرعلنی شدن دادگاه شروع می­شود. اولین جلسه دادگاه به صورت نیمه­علنی و با حضور فعالین مطالبه­گری خوزستان، ازجمله مدیر مسئول فریاد خوزستان، برگزار می­شود. در جریان دادگاه پای شریعتی استاندار وقت خوزستان و شهیدزاده رییس صندوق توسعه ملی به عنوان حامیان اسدبیگی به پرونده باز می­شود. حقوق کارگران برای ماه­های متوالی پرداخت نمی­شود. در مردادماه سال گذشته اعتراضات کارگری به اعتصاب ۷۰ روزه کشیده می­شود. در خصوص سوء مدیریت در هفت­تپه، کار به هیأت داوری ارجاع می­شود اما این هیأت علیرغم گزارش دیوان محاسبات مبنی بر محرز بودن عدم انجام تعهدات مالک، رأی به عدم تخلف می­دهد. مجلس وزیر اقتصاد را فرا می­خواند تا در این زمینه توضیح دهد. تعدادی از نمایندگان تهران که از مدت­ها قبل به صورت تخصصی در مسأله ورود و بارها به هفت­تپه سفر کرده و پای صحبت­های کارگران نشسته­اند، وزیر اقتصاد را سؤال­پیچ می­کنند تا بالاخره مجلس از توضیحات وزیر قانع نشده و به او کارت زرد می­دهد. کشدار شدن دادگاه اسدبیگی و عدم صدور حکم خلع ید، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران را بر آن می­دارد تا نامه سرگشاده­ای به رییس دستگاه قضا منتشر کرده و ضمن درخواست تسریع در فیصله دادن به ماجرا، محاکمه سایر متهمین مرتبط با پرونده را خواستار شود. کارگران همچنان مشغول پیگیری مطالبات خود هستند و هر بار تعدادی از آنها به زندان می­افتد. گروه­های مطالبه­گر به رایزنی با مسئولین منطقه­ای پرداخته و موجبات آزادی تعدادی از آنها را فراهم می­کنند. خبری در فضای مجازی منتشر می­شود که اسدبیگی خلع ید شده است. بعد از گذشت هفته­ها، خبر نه تأیید و نه تکذیب می­شود. قصه بزرگترین فساد اقتصادی ایران در هفت­تپه همچنان سری دراز دارد …

۵٫ خداحافظی شاعری با شهرداری اهواز

اواخر اردیبهشت ۹۸ و بعد از ماجرای سیل بود که شورای شهر اهواز، کتانباف را از شهرداری عزل کرد. چندی بعد موسی شاعری با مدرک لیسانس مدیریت فرهنگی با حکم وزیر کشور، جوان­ترین شهردار کلانشهرهای کشور شد و مدیریت شهری اهواز را به دست گرفت. هنوز ۶ ماه از مسئولیتش نگذشته بود که با بارش­های پاییزی بی­سابقه، اهواز را آب برد. مشکل قدیمی عدم وجود سیستم دفع آب­های سطحی و فرسودگی شبکه فاضلاب اهواز با ۳ ساعت بارندگی شدید به بحران تبدیل شد. با شکایت بهداشت غرب اهواز و معاون حقوق عامه دادستان مرکز استان، پرونده­ای برای شهردار اهواز در زمینه اهمال در مدیریت آب­های سطحی تشکیل شد. کم­کم اختلافات شورای شهر با شهردار جوان بالا گرفت. شاعری که حمایت بزرگان استان از جمله شریعتی استاندار سابق را پشت سر داشت، بارها تا مرز استیضاح پیش رفت اما هر بار با انتصابات دقیقه نودی، نشان داد که رگ خواب شورای شهر را خوب می­داند. در زمستان سال ۹۹ بود که دادگاه شاعری را به ۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کرد. هم­زمان سازمان بازرسی کل کشور نیز بر سوء­مدیریت شهردار جوان در آبگرفتگی پاییز سال ۹۸ صحه گذاشت و با ارسال مکاتبه­ای به شورای شهر اهواز، خواستار عزل وی شد. نامه وزارت کشور مبنی بر فقدان شرایط انتصاب، تیر خلاصی بود که به سمت مدیریت شاعری شلیک شد. در جلسه فوق­العاده ۱۴ اسفند شورای شهر، شهردار جوان پس از ۲۲ ماه تصدی مدیریت شهری اهواز برکنار و ابراهیم نوشادی جانشین وی شد.

۶٫ شریعتی، مدیری با صندلی تضمینی

اوایل تابستان ۹۵ بود که غلامرضا شریعتی سکان هدایت استانداری خوزستان را به دست گرفت. دوران مسئولیت او بسیار پر فراز و نشیب و توأم با حوادث و بحران­های طبیعی و مدیریتی بود. بحران ریزگردها، سیل، آبگرفتگی اهواز، قطعی برق، انتقال آب کارون، کمبود آب در روستاها و شیوع ویروس کرونا در کنار بحران­های امنیتی اجتماعی نظیر وقایع ماهشهر پس از تغییر قیمت بنزین، اعتراضات کارگران هفت­تپه، اعتراض مردم غیزانیه به بی­آبی و اعتراض مربوط به تخریب ساخت­وسازهای روستای ابوالفضل تنها بخشی از بحران­های دوران مدیریت شریعتی است. به اینها باید عقبگرد در شاخص­های توسعه استان را نیز اضافه کرد. بالاترین آمار بیکاری، بیشترین شیوع اعتیاد، بزرگترین حاشیه­نشینی­ها، بیشترین مهاجرت معکوس، بزرگترین جمعیت زنان بی­سرپرست، بالاترین میزان قطعی برق و … نیز در دوران استانداری شریعتی محقق شده است. همین عملکرد ضعیف باعث شد که بر اساس رتبه­بندی وزارت کشور استانداری خوزستان در سال ۹۸ در بین سایر استانداری­های کشور رتبه آخر را کسب کند. مرد تسبیح به دست و دائم­الذکر استانداری خوزستان علیرغم کارنامه غیرقابل قبول و حواشی و اتهامات متعدد، نزد رییس­جمهور روحانی از محبوبیت خاصی برخوردار بود و به همین دلیل در بهمن ماه سال گذشته پس از ۴ سال و ۸ ماه مسئولیت در قامت استاندار برکنار و بلافاصله به ریاست سازمان ملی استاندارد منصوب شد. بعد از گذشت چند هفته، منابع خبری از مشاهده وی در دادسرا خبر دادند. مردی که صندلی تضمینی مدیریت دارد، ظاهرا قرار است بر روی صندلی­های دیگر نیز بنشیند و پاسخگوی عملکرد خود باشد.

۷٫ اهواز یا ونیز، پیامد بارش­های پاییزی

پاییز سال ۹۸ طی ۳ ساعت ۱۷۰ میلیمتر باران در اهواز بارید و بدلیل فرسودگی ۵۰ درصدی شبکه فاضلاب و فقدان سیستم جمع­آوری آب­های سطحی، شهر تا روزها غرق در آب بود. ابعاد بحران و بازتاب رسانه­ای آن تا جایی بود که مقام معظم رهبری دستور دادند برای حل مشکل فاضلاب اهواز، ۱۰۰ میلیون یورو اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یابد. در سال ۹۹ شهرداری و آبفا کارها را بین خود تقسیم کردند تا قبل از بارش­های پاییزی، دیگر شاهد اتفاقات سال ۹۸ نباشند. شبکه فاضلاب در نقاطی از شهر ترمیم شد اما با آغاز بارندگی­های پاییزی، دوباره شد آنچه نباید می­شد. آبگرفتگی­های وسیع طولانی مدت در جایجای شهر و مناطق حاشیه­ای شکل گرفت تا نشان دهد مشکل آب­های سطحی اهواز را با طرح­های وصله­پینه­ای نمی­توان درمان کرد و با هر بار بارندگی شدید، این زخم کهنه دهان باز می­کند. اگر خط مطالبه­گری در خصوص فاضلاب اهواز به عنوان حقوق عامه ادامه نیابد، اهواز در سال ۱۴۰۰ از سوراخ فاضلاب، برای چندمین بار پیاپی گزیده خواهد شد.

۸٫ سفر قالیباف به خوزستان

نیمه‌ی اول شهریورماه سال گذشته بود که قالیباف، خوزستان را به عنوان اولین مقصد سفر استانی خود در قامت ریاست مجلس شورای اسلامی انتخاب کرد تا به مشکلات این استان نظارت میدانی داشته باشد. سفر قالیباف ۴ روز به طول انجامید و با ٣٣ تصمیم عملیاتی و ٢١ توافق‌نامه اجرایی همراه بود. رئیس مجلس در بازدید از شهرهای مختلف استان و طی برگزاری جلسات متعدد، وعده‌ی رفع مشکل بی‌آبی ٧٠٠ روستا تا پایان دولت فعلی و اشتغال ٣٠ هزار نفری را به مردم خوزستان داد. یکی از اهداف قالیباف از این بازدید میدانی، رسیدگی به موانع فاز دوم طرح کشاورزی ۵۵٠ هزار هکتاری بود. دیدار با اقشار مختلف مردم و از جمله کارگران شرکت هفت‌تپه، در برنامه بازدید رئیس مجلس قرار داشت. از آن سفر بیش از ۶ ماه می‌گذرد و مردم همچنان منتظر مشاهده‌ی نتایج آن هستند.

۹٫ دور دوم انتخابات مجلس

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ٢١ شهریورماه سال گذشته برای تعیین فاتح سومین کرسی نمایندگی حوزه‌ی انتخابیه‌ی اهواز، کارون، باوی و حمیدیه برگزار شد. شبیب جویجری و احمد سراج که در انتخابات اسفند ٩٨ به دور دوم راه یافته بودند، با هم به رقابت پرداختند. در این انتخابات که با کمترین میزان مشارکت مردمی همراه بود، از مجموع ١ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر واجد شرایط، تنها ٨٠ هزار رأی مأخوذه ثبت شد (کمتر از ٧ درصد مشارکت). سرانجام شبیب جویجری توانست پس از سیدکریم حسینی و مجتبی یوسفی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند.

۱۰٫ رزمایش ملی مواسات

«رزمایش ملی مواسات»، با هدف کمک به معیشت خانواده‌های آسیب‌دیده در کرونا و نیازمندان و به پیشنهاد و ابتکار رهبر معظم انقلاب در سراسر کشور در چند نوبت برپا شد. مردم خوزستان نیز سال گذشته در قالب گروه‌های جهادی، سپاه، مساجد، خیریه‌ها و ارگان‌های خصوصی و دولتی در این طرح ملی «کمک مؤمنانه» مشارکت کرده و جلوه‌های بی‌بدیلی از نوع‌دوستی و انفاق به نمایش گذاشتند. در رکود و تعطیلی کسب‌و‌کارها و ناتوانی دولت در خدمات‌رسانی شایسته در اوج پاندمی کرونا، مردم خوزستان چه زیبا به یاری یکدیگر شتافتند و کمک‌های خود را در قالب بسته‌های معیشتی و بهداشتی به خانواده‌ها و بسته‌های لوازم‌التحریر و تبلت به دانش‌آموزان اهدا کردند. رهبر معظم انقلاب در مناسبت‌های مختلف همچنان به تداوم این رزمایش تأکید می‌کنند و مردم خوزستان نیز هنوز در صحنه‌ی ایثار و امدادرسانی حضور دارند.

 

 

نویسنده : زهرا محسنی فر | منبع خبر : فریاد خوزستان
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.