امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 1295
  پرینتخانه » آرشیو, پرونده ویژه, دسته مطالب اسلایدری, کارآفرینی و اقتصاد تاریخ انتشار : 28 سپتامبر 2023 - 13:49 | | ارسال توسط :
گزارش فریاد خوزستان از فاجعه خصوصی سازی شرکت هواپیمایی کارون(نفت)

ماجرای حراج هواپیمایی کارون(نفت سابق) با کلکسیونی از تخلفات و رانت های عجیب!/چند هزار میلیارد را زیر ۲۰۰ میلیارد فروختند!

شرکت هواپیمایی کارون، که پیش از این متعلق به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و قبل از آن در مالکیت شرکت ملی نفت ایران بود، به ارزش چند هزار میلیارد تومان، به کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان، آن هم به صورت اقساط بلندمدت، در سال ۹۷ به فردی به نام #يدالله_پروانه‌زاده_اصفهاني با سابقه مبل فروشی و ساختمان سازی واگذار شد.

ماجرای حراج هواپیمایی کارون(نفت سابق) با کلکسیونی از تخلفات و رانت های عجیب!/چند هزار میلیارد را زیر ۲۰۰ میلیارد فروختند!

ماجرای حراج هواپیمایی کارون(نفت سابق) با کلکسیونی از تخلفات و رانت های عجیب!/چند هزار میلیارد را زیر ۲۰۰ میلیارد فروختند!

گزارش فریاد خوزستان از فاجعه خصوصی سازی شرکت هواپیمایی کارون(نفت)

شرکت هواپیمایی کارون، که پیش از این متعلق به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و قبل از آن در مالکیت شرکت ملی نفت ایران بود، در سال ۹۷ به فردی به نام #يدالله_پروانه‌زاده_اصفهاني با سابقه مبل فروشی و ساختمان سازی واگذار شد.

بررسی این واگذاری نشان می دهد که اقدامات صندوق بازنشستگی و مدیران وزارتخانه نفت قبل از واگذاری، روند و مکانیزم واگذاری، اهلیت خریدار، اقدامات خریدار بعد از واگذاری برخلاف قوانین بوده و در این مسیر تخلفات عدیده، جرم های مختلف و فساد رخ داده است که در این گزارش تیتروار اشاره می شود.

در این واگذاری پر از تخلف و فساد، شرکتی با دارایی و اموال دولتی و متعلق به بازنشستگان نفت، به ارزش چند هزار میلیارد تومان، به کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان، آن هم به صورت اقساط بلندمدت واگذار شده تا بار دیگر اثبات شود خصوصی سازی همان خصوصی خواری است و هیچ آورده ای برای دولت و ملت نداشته!

 

در این گزارش به چند مسئله اشاره می شود:

اول؛ عناوین اموال و دارایی های این شرکت را به صورت تیتروار توجه کنید: امتیاز شرکت(که هر کسی نمی تواند براحتی و بدون اعتبار مالی و فنی و تخصصی شرکت هواپیمایی تأسیس کند)، اعتبار و برندینگ شرکت که طی ۹۰ سال انباشت شده، املاک(زمین و ساختمان) در اهواز، تهران، شیراز، آبادان، گچساران و سایر شهرها، ۱۱ فروند هواپیما، وسایل نقلیه زیاد در چندین کلانشهر، انبارهای بزرگ تدارکات و نگهداری قطعات که هر فروند هواپیما، خود بطور جداگانه انبار قطعات جداگانه به اندازه سه برابر قیمت هواپیما ذخیره دارد، ادوات مختلف، کارگاه ها و واحدهای مختلف تعمیرات و نگهداری، چندین فرودگاه، چندین آشیانه، خدمات کیترینگ(اقلام غذایی و نوشیدنی و تغذیه سرد و گرم مسافر، قابلیت بسته بندی غذا و پذیرایی برای هواپیمایی نفت و تامین خیلی از شرکت های داخلی)، مهمانسراها و دفاتر ستادی، عملیاتی و فنی و تدارکاتی مختلف، نرم افزارهای داخلی و خارجی، تجهیزات IT ، دفاتر بازرگانی، دفاتر ترافیک، اموال اسقاطی، خدمات بار، هندلینگ(خدمت زمینی) و غیره.

حالا به لیست اموالی که کارشناس دادگستری بعنوان دارایی های این شرکت ارائه کرده توجه کنید: ناوگان شرکت هواپیمایی کارون(هواپیماها)، موتورهای یدکی هواپیما، قطعات یدکی هواپیما، تجهیزات، ابزارآلات، کتب و نشریات فنی، پروانه بهره برداری(AOC).

ببینید چه حجم بزرگی از اموال و دارایی های شرکت، اعم از امتیاز و اعتبار(BRAND)، املاک شامل ساختمان ها و زمین ها در تهران، اهواز، آبادان، گچساران، آشیانه ها، فرودگاه ها، وسایل نقلیه، کارگاه ها و واحدهای تعمیرات، مهمانسراها و دفاتر ستادی، عملیاتی ، فنی، خدمات کترینگ و غیره، حتی در شکل صوری هم نیامده!

 

دوم؛ روند قیمت گذاری اموال و دارایی های شرکت، به کلی غلط و خلاف قانون و پر از فساد است. شرکت های داخلی وقتی قصد خرید یک فروند هواپیمای دست دوم از خارج را دارند باید از یک مؤسسه بین المللی درخواست کنند که در ازای مبلغ کلانی، با حضور چندین کارشناس، به مدت چندین هفته و چندین ماه، قیمت به روز و دقیق هواپیما را استخراج کنند. اما ببینید در واگذاری هواپیمایی نفت چه فاجعه ای اتفاق افتاده!

هم قوانین و استانداردهای بین المللی، هم قوانین داخلی، هم عقل و منطق اقتضا می کند قیمت گذاری این همه دارایی، باید توسط مؤسسات معتبر داخلی و بین المللی با حضور چند ده کارشناس و متخصصِ آگاه به قیمت های روز جهانی انجام شود و برای انجام این امر مهم، به چندین ماه و شاید یکی دوسال زمان هم نیاز باشد. قیمتگذاری ناوگان، یک تیم تخصصی و آشنا به قیمت های روز بازار بین المللی می خواهد؛ قیمتگذاری املاک و ساختمان ها و دفاتر و مهمانسراها و زمین های فرودگاه ها، تیم دیگری در حوزه ملک، زمین و ساختمان می خواهد، قیمتگذاری خدمات کترینگ، وسایل نقلیه و حساب کتاب نقدینگی حساب های شرکت و سایر دارایی ها، تیم های تخصصی و بصورت مجزا می خواهد.

اما جالب است بدانید که قیمت گذاری این همه اموال، توسط یک نفر به نام #اکبر_باقری کارشناس رسمی دادگستری (همشهری جناب پروانه زاده اصفهانی) صورت گرفته است!

اکبر باقری اصفهانی، یک تنه توانسته بار سنگین قیمت گذاری یک شرکت چندهزار میلیاردی را به دوش کشیده و تک تک هواپیماها و املاک و ساختمان ها و انبارها و … را بازدید و قیمت گذاری کند و نهایت برای این مجموعه غول پیکر، ارزش ۱۷٫۷۴۳٫۵۱۲ دلار(هفده میلیون و هفتصد و چهل و سه هزار و پانصد و دوازده دلار) را ثبت کند! به قیمت وقتِ دلار، هر دلار ۱۰٫۹۴۰ تومان، قیمتگذاری این شرکت شده: ۱۹۴٫۱۱۴٫۰۲۱٫۲۸۰ تومان(۱۹۴ میلیارد تومان!)

جالب تر اینکه بدانید مدتی بعد از این واگذاری، اکبر باقری(کارشناس دادگستری) خود یک شرکت هواپیمایی به نام فراز جی در اصفهان تأسیس می کند و سهام این شرکت را به خریدار هواپیمایی کارون(نفت) یعنی یدالله پروانه زاده می دهد و خود چندین سال، مدیرعامل آن شرکت می ماند که در مالکیت پروانه زاده است و عجیب تر اینکه پروانه زاده چند هواپیمای جدید خریده و با مالکیت فراز جی در کارون فعالیت می کنند و نماینده ای از طرف شرکت فراز جی(با معرفی باقری) در کارون نیز مستقر شده است!

 

خیال باقری و پروانه زاده اینقدر از دستگاه های نظارتی و بازرسی راحت بوده که خیلی چیپ و تابلو، کارشناس دادگستری و خریدار هواپیمایی کارون، بصورت علنی با همدیگر شراکت هم کرده و با همدیگر به ریش این نظام و ملت می خندند!

شما از این معادله چه چیزی برداشت می کنید؟! اسم این روابط ضربدری اقتصادی چیست؟ چگونه مجموعه عظیم وزارت نفت و شخص آقای بیژن زنگنه، شرکت ملی نفت، بازرسی نفت، سازمان بازرسی ذیل قوه قضائیه و سایر مسئولین راضی به این تاراج و حراج بیت المال شده اند؟ نقش استاندار وقت خوزستان –جناب غلامرضا شریعتی- در این ماجرا چه بوده؟ براستی چگونه فردی که هیچ تخصص و مهارتی در حوزه هواپیمایی ندارد، یکی از مهم ترین و باسابقه ترین شرکت های هواپیمایی را با قیمت بسیار نازل می خرد؟

 

سوم؛ جدا از لیست اموال و دارایی که فقط به طور کلی به سرفصل های آنها اشاره شد، یکی از مهمترین دارایی های این شرکت، امتیاز و اعتبار داخلی و خارجی آن بوده که در همه جای دنیا، تحت عنوان BRAND خود ارزش و قیمت مجزایی دارد که باید محاسبه شود ولی در واگذاری هواپیمایی نفت، در حد یک نیم خط هم به آن اشاره نشده!

شرکت هواپیمایی نفت، قریب ۹۰ سال قدمت داشته و باسابقه ترین شرکت هواپیمایی کشور بود و این سابقه و بخش های تخصصی مختلف ذیل این شرکت، اعتبار و امتیازی را فراهم آورده که به واسطه این اعتبار، هم مورد توجه و پشتیبانی شرکت ها و کمپانی های سازنده هواپیما و ارائه دهنده خدمات خرید – فروش قطعات و تعمیرات تخصصی و آموزش های تخصصی بوده که به هیچ وجه یک شرکت تازه تأسیس نمی تواند این پشتیبانی را داشته باشد و هم به واسطه این اعتبار، بازارهای داخلی و مشتریانی دارد(خاصه بازار بلیط هواپیما برای صنعت کشور) که بعد از سالها واگذاری، هنوز هم در اختیار این شرکت است.

هنوز عمده بازار مشتریان حوزه های نفتی من جمله: فلات قاره، ملی حفاری ایران، نفت  و گاز زاگرس جنوبی، پایانه های صادرات مواد نفتی، پتروشیمی های بزرگ مثل خارک و ماهشهر، پالایش نفت لاوان، صنایع نفت OIEC ، گاز ایران، پارس جنوب عسلویه و غیره، در اختیار شرکت هواپیمایی کارون است!

داستان چگونگی خرید این شرکت، خود نیز ماجرای عجیبی دارد؛ در حالیکه افرادی چون علی انصاری(مالک ایرانمال) و مرعشی(سرمایه دار اهواز) و برخی دیگر، بعلت برخی پرونده ها از روند واگذاری کنار گذاشته شده بودند، با لابی گری استاندار وقت خوزستان-غلامرضا شریعتی- یدالله پروانه زاده اصفهانی با آنکه دارای وضعیتی شبیه و بلکه بدتر از افراد فوق بوده، خریدار هواپیمایی کارون می شود!

عوامل اصلی موضوع سناریوی واگذاری و به فروش رساندن شرکت هواپیمایی نفت عبارتند از: بیژن زنگنه(وزیر وقت نفت)، نصرت رحیمی (رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی نفت)، علی اصغر عارفی (مدیر عامل شرکت های سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی نفت)، حسین شهاب الدین (رئیس هیئت مدیره شرکت هواپیمایی نفت)، شاپور کشایی فر (عضو هیئت مدیره شرکت هواپیمایی نفت)، غلامرضا شریعتی (استاندار وقت  خوزستان) و یدالله پروانه زاده اصفهانی (برنده مزایده و مالک فعلی شرکت هواپیمایی).

 

یکی دیگر از اقدامات عجیب صندوق بازنشستگی و هیئت مدیره هواپیمایی، بازنشستگی اجباری قریب ۷۰ نفر از پرسنل رسمی شرکت نفت مشغول در هواپیمایی نفت در سال ۹۳ بوده. داستان این بازنشستگی اجباری که طی آن، ده ها خانواده شریف و محترم را با مشکلات عدیده مواجه کرده، هم بسیار غم انگیز است.

 

چهارم؛ اما بعد از واگذاری؛

  1. پروانه زاده بعد از خرید هواپیمایی نفت، باتوجه به حجم درآمد و نقدینگی که بصورت روزانه و لحظه ای از محل فروش بلیط و سایر خدمات بدست آورده، توانسته چندفروند دیگر هواپیما خریداری کرده و به درآمدهای خود افزون کند. وی در همین مسئله خرید هواپیما هم توانسته، برخی نهادها را دور بزند!
  2. حذف پرسنل و نیروهای شرکت؛ وی با اقداماتی عجیب، تعداد کارکنان و نیروهای شرکت را از حدود ۶۰۰ نفر به زیر ۲۰۰ نفر رسانده! در حالیکه یکی از شرایط واگذاری ها در همین قانون نصفه نیمه خصوصی سازی، حفظ کارکنان و پرسنل است!
  3. تعطیلی برخی واحدها؛ یکی دیگر از شرایط واگذاری، عدم انتقال شرکت از خوزستان به سایر نقاط کشور بوده؛ اگرچه شرکت در تهران دفتر رسمی داشته و در چندین استان، صاحب املاک و دارایی هایی می باشد اما جزو شرایط این واگذاری، عدم تعطیلی و انحلال و یا خارج کردن آن از استان است. اما تعطیلی و انحلال برخی واحدها، این گمان را به ذهن نزدیک می کند که وی قصد دارد شرکت را از خوزستان خارج نماید و سایر کارکنان و پرسنل که همه قراردادی هستند را نیز حذف کند!

آنچه خوانده اید داستان غم انگیز یکی دیگر از مصادیق واگذاری و ریل خصوصی سازی است که نمی توان نامی به جز تاراج بیت المال برآن نهاد. واگذاری ای که فروشنده، کارشناس و خریدار همه با هم توافق کرده اند و هیچ ترسی از محاکمه یا بازخواست نداشته و خیالشان از هرگونه برخورد راحت است!

روند خصوصی سازی و در ادامه مولدسازی اموال دولت، طی دو سه دهه اخیر، همینگونه بوده و بررسی تک تک مصادیق نشان می دهد که اموال بیت المال به نازل ترین قیمت به افرادی نااهل و غیرمرتبط سپرده شده؛ آن هم با لابی گری و توافق های پشت پرده!

نویسنده : داود مدرسی یان | منبع خبر : فریاد خوزستان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 1
  1. علی ایرانپور :
    28 سپتامبر 23

    قابل ذکر است که نیروهای رسمی مهندسی و تعمیرات اکثر آنها مدارک تخصصی اشان را از خارج کشور با هزینه نفت که هزاران هزار دلار میباشد کسب نمودند ولی متاسفانه همه اخراج گردیدند

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.