امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 1189
  پرینتخانه » آرشیو, اجتماعی, پرونده ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : 06 سپتامبر 2021 - 14:00 | | ارسال توسط :
شماره 19 - هفته نامه فریاد خوزستان

نقش بابک ربیعی مدیریت سازمان میادین شهرداری اهواز در گرانی و کمبود میوه اهواز چیست؟

  پرونده نوزدهم فریاد خوزستان   سازمان میادین میوه و تره بار در دهه ۷۰ با هدف ایجاد تسهیلات لازم در امر تهیه و توزیع میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی و حمایت از تولید کننده و مصرف کننده ذیل شهرداری های کشور ایجاد شد. عنوان این سازمان در سال ۹۵ به سازمان […]

نقش بابک ربیعی مدیریت سازمان میادین شهرداری اهواز در گرانی و کمبود میوه اهواز چیست؟

 

پرونده نوزدهم فریاد خوزستان

 

سازمان میادین میوه و تره بار در دهه ۷۰ با هدف ایجاد تسهیلات لازم در امر تهیه و توزیع میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی و حمایت از تولید کننده و مصرف کننده ذیل شهرداری های کشور ایجاد شد. عنوان این سازمان در سال ۹۵ به سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی تغییر پیدا کرد. در واقع ساماندهی و مدیریت و حمایت از همه مشاغل شهری و توزیع فرآورده های کشاورزی وظیفه ذاتی این سازمان مهم در شهرداری ها می باشد.

اگر از مشکلات عدیده مشاغل شهری و اصناف مختلف در  اهواز بگذریم (که باید در زمان مناسب به آن پرداخته شود) مسئله گرانی میوه و تره بار این روزها مورد شکایت مردم قرار گرفته است و در عمل دست اقشار متوسط و ضعیف جامعه از میوه مانند خیلی چیزهای دیگر کوتاه شده است و مصداق دست ما کوتاه و خرما بر نخیل!

 

با توجه به تحقیقات صورت گرفته، اگرچه مسئله گرانی و کوچکتر شدن سفره مردم یک مسئله کشوری و نتیجه ناکارامدی دولت گذشته است و می توان اشکالاتی را متوجه سازمان صمت، جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی نمود ولی نقش مدیریت سازمان میادین شهرداری اهواز در گرانی میوه و تره بار اهواز، بابک ربیعی به دلیل برخی اقدامات و برخی ترک فعل ها ویژه تر است که در ذیل اشاره می کنم:

 

  1. اولین و مهم ترین وظیفه این سازمان به ریاست جناب #بابک_ربیعی، ایجاد، توسعه، بهره برداری و نگهداری میادین مرکزی اهواز است اما طی دو سه سال گذشته شاهدِ اخلال عجیب در اصلی ترین و تنها میدان مرکزی اهواز یعنی #میدان_الغدیر هستیم. پرونده سازی ها و فشارهای عجیب به غرفه داران و فعالان میدان الغدیر طی این دو سه سال به اوج خود رسید! تحلیل برخی این است که هدف اصلی این فشارها، جابجایی غرفه داران و فعالان از میدان الغدیر به میدان میوه شیبان به مالکیت آقای عبدالمهدی مرعشی سازنده پروژه های مجتمع بنکداران، بازار آهن، بازار خودرو و… است!

این پرونده سازی ها و برخوردها تا جایی پیش رفته است که چندین بار حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد نماینده ولی فقیه در استان و همچنین شخص آیت الله رئیسی به عنوان رئیس سابق دستگاه قضا به این پرونده ورود کرده و جلوی برخی فشارها و برخوردها را گرفته اند.

 

۲. در زمانی که کشور در شرایط بد اقتصادی قرار داشته و بی کفایتی دولت قبل هم عملا شرایط سختی را در کشور حاکم کرده بود و در حالی که نرخ اجاره غرفه در میادین کل کشور، به دلیل سرقفلی بودن غرفه ها در سراسر کشور، رقمی حداکثر چهارصد هزار تومان می باشد جناب بابک ربیعی در اقدامی عجیب برای تمدید قرارداد غرفه ها مبلغ ۲٫۵ میلیون تومان را مطالبه کرده و در واقع به عنوان مالک سرقفلی اجاره غرف را  ۳۰۰٪ افزایش داده است. همین مسئله باعث عدم تمدید قرارداد غرفه داران شده و بصورت خیلی عجیبی حکم تخلیه غرفه ها صادر می شود!  در حالیکه این افراد در سال ۸۰ سرقفلی این غرفه ها را پرداخت کرده اند و مالک سرقفلی به حساب می آیند!

 

جالب تر آنکه؛ آقای نوشادی شهردار سابق در جلسه ای که در  فرمانداری به منظور حل این معضل تشکیل شده صریحاً اعلام می کند میانگین اجاره غرف میادین کلانشهرها مبنا قرار بگیرد و همین مطلب مصوب می شود که قیمت اجاره غرفه در میادین کلانشهرها استعلام شود و میانگین آن برای میدان الغدیر اهواز در نظر گرفته شود و بعد در جلسه ای با حضور استاندار مجدداً همین مطلب مصوب و مورد تاکید قرار می گیرد اما جناب ربیعی به این مصوبه منطقی و قانونی گردن نمی نهد و اعلام می کند مصوبات فرمانداری و استانداری را قبول ندارد!!

همین مسئله ماه هاست تنش، درگیری و استرس برای غرفه داران و اتحادیه صنفی آنها بوجود آورده که در التهاب بازار تأثیر مستقیم دارد!

 

  1. یکی دیگر از وظایف سازمان میادین شهرداری اهواز که مستقیماً به کنترل بازار میوه مربوط است و جلوی سودجویان و دلالان را می گیرد احداث بازارچه های اقماری و موقت عرضه مستقیم میوه و تره بار در اقصاء نقاط اهواز است که این سازمان در این مسئله هم عملکرد مناسبی نداشته و متأسفانه در راستای دسترسی مردم به میوه و تره بار با وجود شرایط کرونایی و شلوغی برخی بازارچه ها اقدام موثری صورت نگرفته است.

 

  1. دیگر وظیفه مهم این سازمان که متاسفانه عملکرد قابل قبولی در آن دیده نمی شود، راه اندازی فاز دوم و شروع عملیات ساخت فاز سوم میدان الغدیر بوده که طی آن ظرفیت غرف میدان چندین برابر خواهد شد اما طی دو سه سال اخیر، اراده ای بر حل مشکل نیم فازِ اولِ فاز دو وجود نداشته و تکمیل نیم فاز دوم هم به کندی پیش رفته است.(فاز دوم، شامل دو نیم فاز است). به طور قطع تکمیل فاز دوم این میدان، در دسترسی مردم اهواز به میوه و تره بار با قیمت مناسب تر و کیفیت بهتر بسیار مؤثر است.

مجموع این دلایل را می توان گوشه ای از عدم حُسن مدیریت سازمان میادین یعنی جناب آقای ربیعی دانست و براساس آن از  بابک ربیعی، مدیر این سازمان از سال۹۸ تاکنون به عنوان یکی از عوامل وضعیت موجود و عدم دسترسی مردم اهواز به میوه و تره بار با کیفیت و با قیمت مناسب دانست!

 

امیدواریم شورای شهر جدید اهواز و شهرداری دلشان به حال مردم و نه جریان سرمایه داری میدان شیبان بسوزد و برای مدیریت بازار میوه و تره بار در اهواز فکری اساسی کنند. شاید تغییر و تحول در رأس این سازمان و برخی معاونت ها قدم اول باشد تا امکان همکاری همه نهادهای متولی و عمل به توصیه بزرگان شهر و مطالبه عموم مردم فراهم شود.

لازم به ذکر است جناب ربیعی علاوه بر پرونده سازی برای غرفه داران میدان الغدیر تاکنون از چندین رسانه و خبرنگار هم شکایت کرده و دست به شکایتش هم بسیار خوب است!

 

شماره ۱۹ هفته نامه فریاد خوزستان www.faryadkhz.ir

مدیرمسئول و صاحب امتیاز: داود مدرسی یان

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.