امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 643
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 20 جولای 2018 - 15:59 | | ارسال توسط :

جایی برای پرورش دانش آموزان تراز عصر ظهور در اهواز

دبیرستان اقبال نخبگان اهواز با مدیریت انقلابی جایی برای پرورش دانش آموزان تراز عصر ظهور در اهواز با هدف معرفی مراکز فرهنگی موفق استان، به سراغ دبیرستان پسرانه اقبال نخبگان اهواز، واقع در خیابان ششم پادادشهر رفتیم. نشستن پای صحبت های مدیری که دانش آموزان با شوق و ذوق شیخ خطابش میکنند و برخلاف خاطرات […]

جایی برای پرورش دانش آموزان تراز عصر ظهور در اهواز

دبیرستان اقبال نخبگان اهواز با مدیریت انقلابی

جایی برای پرورش دانش آموزان تراز عصر ظهور در اهواز

با هدف معرفی مراکز فرهنگی موفق استان، به سراغ دبیرستان پسرانه اقبال نخبگان اهواز، واقع در خیابان ششم پادادشهر رفتیم. نشستن پای صحبت های مدیری که دانش آموزان با شوق و ذوق شیخ خطابش میکنند و برخلاف خاطرات مدیرهای دوران کودکی‌ ما، از او فراری نیستند، قطعا دلنشین خواهد بود.
از ایشان خواستیم ضمن معرفی خود، برایمان از فعالیت های مدرسه بگویند.
بنده قبیتی هستم مدیر مدارس غیردولتی مجموعه فرهنگی تربیتی عصر ظهور و در حال حاضر مدیر مدرسه اقبال نخبگان.
مجموعه عصر ظهور اولین موسسه فرهنگی ای بود که مدارس وابسته به حوزه های علمیه را استارت زد. سال ۹۳ مدیر وقت حوزه علمیه استان حاج آقا حاجتی با دستور آیت الله جزایری کلید زدند. وقتی توان مجموعه عصر ظهور را دیدند همزمان با ما و مجموعه طلیعه داران ظهور این کار فعالیت را آغاز کردند و دو مدرسه نوید صالحین توسط مجموعه عصر ظهور و یک دبیرستان توسط مجموعه طلیعه داران ظهور راه اندازی شد.
از سال ۹۵ با توجه به همکاری ای که با مجتمع اقبال نخبگان داشتیم اولین مدرسه غیردولتی ما این مدرسه شد. پشتیبانی سخت افزاری با آنها بود و مسائل نرم افزاری با مجموعه ما بود. اقبال نخبگان چندین مدرسه دارد که این یکی با توجه به حضور موسسه عصر ظهور با همه آنها متفاوت است.
افرادی که در این مدرسه و مجموعه فعالیت می کنند، همه با نیت تغییر آمده‌اند. کاری که ما داریم انجام می دهیم همه مسائلی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است. بطور مثال علاقمندسازی دانش آموزان به حضور در مدرسه. چیزی نیست که برخی بگویند شما چیزی غیر از سیاست های آموزش و پرورش را دنبال می کنید. نه ما آمدیم آموزش و پرورش متعالی ای که در سند بنیادین دیده شده است را به اجرا درآوردیم البته ادعا نمی کنیم کامل انجام دادیم. می گوئیم دو قدم جلو آمدیم.
همه نیروهایی که با ما همکاری می کنند طریقه ارتباط گیری با دانش آموز را می دانند. سن اکثر همکاران، پائین تر از ۳۵ سال است. همه هم‌فکر و همدل و هم جهت هستند. همه نیروهای انقلابی هستند حتی در زمان انتخابات ما هیچ مشکل و اختلافی هم نداشتیم.
ما آمدیم با شک به اجرائیات نگاه کردیم. اول باید به همه مسائل شک کنیم. مثلا صف صبحگاه. ما شک می کنیم که آیا باید این صف باشد؟ خب بعد از اثبات شک؛ آیا همین رویه سنتی که ازجلو نظام بگویند درست است؟ یا مثلا تشویق و تنبیه دانش آموزان در مدارس درست بوده است؟ اگر درست بود ادامه می دهیم اگر نبود نه. مثلا بحث تنبیه ما از جنس کتک زدند نیست. تنبیه ما از جنس تنبیه مسجد است. بچه ها بخاطر علقه و علاقه ای که به مربیان و کادر مدرسه دارند لازم نیست برخورد فیزیکی بشود خیلی وقت ها با یک اخم با یک تحویل نگرفتن و با یک رفتار تنبیه می شوند و جواب هم گرفته ایم.
در این مدرسه اساس نگاه ما، تربیتی است. تربیت محور و مقدم است. البته برخی فکر می کنند ما کار علمی انجام نمی دهیم. نه این غلط است. اولاً قرآن می فرماید اول و اصل تزکیه است: «یزکیهم و یعلمهم» در قرآن یعنی تربیت بعنوان روح حاکم بر محیط مدرسه باشد و تحصیل ذیل تربیت باشد. قد افلح من ذکها. اگر تربیت درست شد تجصیل هم درست می شود.

امسال نوبت اولی که یک همایش تقدیر برای بچه ها گرفتیم قریب ۴۹ درصد بچه ها معدل بالای ۱۹ شدند. بدون اینکه اتفاق خاص آموزشی بخواهیم انجام دهیم. بطور روال عادی بدون حتی یک کلاس خصوصی! البته کمی ساعات درسی را افزایش داده‌ایم مثلا طبق آموزش و پرورش اگر ریاضی ۵ ساعت باشد ما ۶ ساعت کلاس گذاشتیم. این روال به شکلی است که بچه ها از جهت علمی هم دارند رشد می کنند. اگر تربیت درست شد حتما تحصیل درست می شود.
ما به شخصیت اجتماعی بچه ها ارج زیادی می نهیم. نوجوانی که نتواند مسائل اجتماعی را بفهمد بعدها جوان موفقی نخواهد شد. لذا مسائل اجتماعی را در تربیت نوجوان و جوان انقلابی جدی می گیریم.
الان تعداد زیادی از بچه ها برنامه های فوق برنامه مدرسه را نسبت به برنامه های دیگر ترجیح می دهند چون اینجا نشاط جاری است. برخی متأسفانه فکر می کنند حزب اللهی یعنی حذف نشاط! خیر. بچه ها و مساجد ارتباط خیلی خوبی دارند. بچه هایی که دو سال هفتم و هشتم را با ما هستند؛ ارتباطات خیلی خوبی با مسجد دارند.
دبیرستان اقبال نخبگان دارای پنج کلاس در مقاطع هفتم و ‌هشتم می باشد. ما بچه ها را به سمت مساجد سوق می دهیم. گروه های سرودی فوق العاده ای تشکیل شده که در سطح اهواز مطرح شده است. اینجا بچه ها هیچگونه اهانتی بهم دیگر ندارند. فحش و ناسزا نداریم. دعوا به ندرت داریم. درگیری به ندرت پیش می آید.
مسائل اجتماعی خیلی خوب پیگیری می شود. گروهی سرود رویش های انقلاب این مدرسه چه بسا بهترین گروه سرود در سطح شهر است و هر کسی بخواهد گروه سرودی را راه بیاندازد حتما به اینجا نگاه می کند.
چهار سرود تولیدی داشتیم که در این زمینه سرکار خانم آراسته نیا بسیار زحمت کشیدند و اشعار بسیار قوی و غنی برای کارها سرودند. اولین سرود ما در سال ۹۶ بود با عنوان عطر کرامت که سرود انتخاباتی آیت الله رئیسی بود و در سطح کشور مطرح شد. سرود بعدی شعر بیداری بود با مضامین نوجوان تراز انقلاب اسلامی و نماهنگ آن در مرحله تدوین است. سرود سوم رمز عبور است که با همکاری بسیج دانش آموزی صورت گرفت که در نوع خودش خیلی سر و صدا کرد.
این سرودها همه در راهپیمایی ۲۲ بهمن در محل چهارراه نادری اجرا شدند. در راهپیمایی های اهواز معمولاً جذابیتی وجود ندارد و اجرای این سرودها بسیار مورد توجه قرار گرفت. آقای احمد سراج معاونت فرهنگی شهرداری اهواز خیلی کمک کرد. ما محصولات فرهنگی خوبی آماده می کنیم و مسئولین فرهنگی که دنبال محصولات فرهنگی هستند باید این محصولات را ببینند.
آخرین سرودی که کار شد شبیه سلمان نام دارد. ترکیب عاشورا و مهدویت است. برای نیمه شعبان آماده شد ولی قابل استفاده در همه مناسبت ها است. شعر و آهنگ سازی و همه چیزش از خودمان است.
در روز پاسدار یک اجرای سرود داشتیم سردار شاهوارپور و سردار هاتف حضور داشتند. وقتی می خواستیم برگردیم متوجه حضور سردار شاهوار شدیم که خیلی از ما تشکر کرد و یک جمله ای به ما گفت که خیلی جمله تأثیرگذاری بود. ایشان گفتن: من اگر وقت داشتم فقط روی سرودهای انقلابی کار می کردم. این جمله شان واقعا مهم بود. چون تأثیر این سرود را ما دیدیم وقتی ۱۰ دقیقه اجرا داشتیم همه با بچه ها می خواندند.
هرسال ۳-۴ بار اردو برگزار می‌شود. درون استانی و برون استانی. این اردوها خیلی در شخصیت بچه ها تدثیرگذار است. بچه ها خودشان اردو را می چرخانند و مسئولیت پذیری آنها تقویت می شود. این بچه ها در اردو خیلی مسائل را یاد می گیرند و اردو تأثیر فرهنگی فوق العاده دارد.
حتی در اردوهای تابستان با اینکه بچه ها مدرسه نیستند ۵۰ درصد دانش آموزان در اردو حضور پیدا می کنند.
برای سال جدید چه برنامه هایی دارید؟
مجموعه مدارس عصر ظهور امسال، یک مدرسه را با همکاری با باشگاه دانش آموزی ترنج – دخترانه – در مقطع دبیرستان متوسطه اول راه اندازی می‌کند. به قولی خواهر این مدرسه به دنیا می آید. خیابان ۱۷ پادادشهر پلاک ۲۴٫ اسم مدرسه ترنج خواهد بود البته درگیر روال اداری هستیم که باید با این نام موافقت بشود. این مدارس با مدارس امین متفاوتند. مدارس امین همه دولتی اند و این مدرسه ما غیردولتی است.
در سال ۹۷-۹۸ سه مدرسه را داریم. پسرانه متوسطه اول، پسرانه متوسطه دوم و دخترانه متوسطه اول. ان شاءالله بتوانیم جای خالی تربیت را پر کنیم.
مسئولین دبیرستان تعامل گفتاری و رفتاری بسیار سازنده ای با دانش آموزان و مردم و خانواده ها دارند. خیلی از خانواده ها بانی برنامه های معنوی دانش آموزان می‌شوند. اعتکاف دانش آموزی سه روز آخر ماه رمضان یکی از برنامه های اقبال نخبگان بود. با اینکه تابستان و ماه رمضان بود و زمان اعتکاف نبود اما ۲۰ و اندی از بچه ها در اعتکاف حضور پیدا کردند. خانواده ها تمام وعده های غذایی را تأمین کردند. اصلا اینگونه نیست که خانواده ها حتما مذهبی باشند، بهیچ وجه! شهریه محدود دانش آموزان پاسخگویی کارهای ما در اینجا نیست و خانواده ها این را می بینند و به همین علت اعتماد کرده اند. خدوم بودن کادر مدرسه را دیدند. کارهای فداکاری که معلمان و مربیان ما انجام می دهند و بدون هیچ چشم داشتی گاها یک روز قبل از امتحان برای بچه ها کلاس رفع اشکال می گذارند. یا گاهی پیش آمده بچه ها را بدون هیچ چشم داشتی به منزل رسانده ایم، این مسائل تأثیر دارد. ارتباط مؤثر و فعالی با خانواده ها وجود دارد. و همه این ها باعث شده اقبال نخبگان به عنوان یک نمونه موفق در امر آموزش و‌پرورش شناخته شود.

تهیه کننده: جواد کریمی تبار

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.