امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
شناسه خبر : 663
  پرینتخانه » کارآفرینی و اقتصاد تاریخ انتشار : 20 جولای 2018 - 16:10 | | ارسال توسط :

مصرف زدگی، چراغ سبز جامعه برای واردات کالاهای لوکس

مصرف زدگی، چراغ سبز جامعه برای واردات کالاهای لوکس آنچه که امروز بی وقفه و بی رحمانه بر چهره خسته و رنجور اقتصاد این سرزمین، چنگ می اندازد، حجم وسیع واردات کالاهای ضروری و غیر ضروری است. پدیده ای که با آسیب های فراوان آن، مسئله تولید ملی را عملا به حاشیه برده است. واردات […]

مصرف زدگی، چراغ سبز جامعه برای واردات کالاهای لوکس

مصرف زدگی، چراغ سبز جامعه برای واردات کالاهای لوکس

آنچه که امروز بی وقفه و بی رحمانه بر چهره خسته و رنجور اقتصاد این سرزمین، چنگ می اندازد، حجم وسیع واردات کالاهای ضروری و غیر ضروری است. پدیده ای که با آسیب های فراوان آن، مسئله تولید ملی را عملا به حاشیه برده است.
واردات کالاهای ضروری، بلای بزرگی بر جان اقتصاد و امنیت کشور است. چه دردی بزرگتر از اینکه ملتی حتی ضروریات زندگی خود را از بیگانگانی طلب کند که در همیشه تاریخ این سرزمین به بی رحمانه ترین صورت های ممکن، از نیازهای او تهدیدهایی جدی ساخته اند. از تحریم دارو و قطعات سیستم هایی که با جان این ملت سر و کار دارند همچون هواپیماها گرفته تا فروش کالاهای آلوده و بیماری زا.
اما در این میان، واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری، همچون نمکی است که غفلت ملت و بی تدبیری مسئولین، بر زخم های نظام اقتصادی این کشور می ریزد. اگر واردات کالاهای ضروری را تاب بیاوریم؛ چگونه چشم بر واردات کالاهای لوکس، این زاییده های تجملگرایی و مصرف زدگی ببندیم.
در شرایطی که هنوز برای تامین کالاهای ضروری، نقدترین سرمایه خود، نفت گرانبها را می دهیم و آنچه که توانایی تولید آن را در داخل کشور داریم، از دست بیگانه میگیریم؛ خارج کردن چند هزار میلیارد تومان ارز از سیستم اقتصادی متلاطم و تحت فشار کشور برای وارد کردن کالاهای غیر ضروری همچون لوازم آرایش، مبلمان، ماشین های خارجی، لوازم تزئینی، میوه های خارجی، لوازم لوکس خانگی، اسباب بازی، لوازم تحریر و …، هیچ توجیه منطقی اقتصادی ندارد. کدام فکر و اندیشه اقتصادی، هدر دادن منابع ارزی را که میتواند صرف گسترش و بهبود بخش تولید داخلی شود توجیه می کند؟
متاسفانه جریان واردات کالاهای لوکس در نقطه ای با فرهنگ حاکم بر جامعه و بدنه مصرف کننده تلاقی می کند، آنجا که ابتلای مصرف کنندگان به درد مصرف زدگی و تجمل گرایی، وارد کنندگان را به طمع وارد کردن این کالاها می اندازد. اگر رفتار مصرفی ما سبب گرمی بازار وارد کنندگان این کالاها نمی شد بی شک سرنوشت تولید و مصرف در جامعه ما به گونه ای دیگر رقم می خورد.
البته هدر رفت بخش بزرگی از سرمایه های ارزی کشور به پای واردات کالاهای لوکس، تنها یکی از آسیب های این پدیده نامطلوب است. تشدید فاصله طبقاتی در جامعه، ارزش شدن پول و ثروت در نظر مردم، ایجاد رقابت در خرید کالاهای تجملی، انتقال فرهنگ کشورهای مبدآ کالاها به جامعه، کاهش ظرفیت بازار برای تولیدات داخلی و در نهایت کاهش ظرفیت تولید داخلی، همه حاصل گسترش واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری به کشور است.
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» چندی پیش به بهانه گشایش بوتیک دو طبقه یکی از برندهای لوکس در شمال تهران که کالاهای مختلفی مانند پوشاک و کیف تولید می‌کند، در گزارشی با عنوان «فروش کالاهای لوکس در ایران» نوشت: « اکنون که این کشور دارای جمعیت تحصیلکرده ۸۰ میلیونی است و بیشتر آنها درآمد متوسط روبه افزایش دارند – و بخش زیادی از این جمعیت به کالاهای مصرفی تجملی و گوشی‌های مدل بالا گرایش دارند – برندهای غربی این فرصت را غنیمت شمرده و در ایران فروشگاه باز کرده‌اند».
مدیر ارشد این برند لوکس به خبرنگار «نیویورک‌تایمز» در رابطه با حضور در بازار ایران گفت: « ما می‌دانستیم که باید سریع اقدام کنیم تا در ذهن مصرف‌کنندگان ایرانی کالاهای تجملی، به عنوان پیشگام این کار تلقی شویم، ‌نه فقط به خاطر اینکه این کشور دومین کشور ثروتمند در منطقه بعد از عربستان است، بلکه رقبای زیادی هستند که بعد از ما به اینجا می‌آیند».
اینگونه مورد طمع دشمن واقع شدن، چه دردی دارد. دردی که درمان آن را باید در میان نصایح راهبردی رهبر فرزانه انقلاب جستجو کنیم. آنجا که در بیانات خود در روز عید فطر، از آحاد ملت میخواهند که اگر سرمایه ای دارند به جای هزینه کردن آن برای امور بیهوده، آن را در رونق بخشیدن به عرصه تولید، هزینه کنند و در مقابل، تاجران نیز کالاهایی را که نیاز واقعی زندگی مردم نیست وارد نکنند.
کاش مصرف کنندگان و وارد کنندگان کالاهای لوکس و غیرضروری دلسوخته آینده این سرزمین و نسلهایش باشند! زهره باقریان

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.