امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
شناسه خبر : 660
  پرینتخانه » کارآفرینی و اقتصاد تاریخ انتشار : 20 جولای 2018 - 16:09 | | ارسال توسط :

خیاطی، کسب و کاری با رونق همیشگی

خیاطی، کسب و کاری با رونق همیشگی هنر ظریف خیاطی از دیرباز در ایران به عنوان یک هنر اصیل، مورد توجه بوده است. فراگیری این فن گامی ملی در جهت خودکفایی است. کار خیاط آمیخته با هنر، خلاقیت و مهارت است و در کنار این ها داشتن تجربه مهمترین عامل موفقیت در شغل خیاطی است. […]

خیاطی، کسب و کاری با رونق همیشگی

خیاطی، کسب و کاری با رونق همیشگی

هنر ظریف خیاطی از دیرباز در ایران به عنوان یک هنر اصیل، مورد توجه بوده است. فراگیری این فن گامی ملی در جهت خودکفایی است. کار خیاط آمیخته با هنر، خلاقیت و مهارت است و در کنار این ها داشتن تجربه مهمترین عامل موفقیت در شغل خیاطی است. این شغل می تواند از یک کسب و کار خانگی با درآمد محدود تا کارگاه های بزرگ و مزون های معتبر و پولساز را در بر بگیرد. کار خیاطی اگرچه دقت و حوصله زیاد می طلبد اما در عوض دستمزد بالایی دارد.

– بهره وری از مهارت خیاطی: افرادی که خود تخصص و مهارت لازم برای این کار را دارند می توانند به راه اندازی کارگاه خیاطی و تولید پوشاک اقدام کنند. افرادی که سرمایه ای دارند، می توانند کارگاه خیاطی و تولید پوشاک را راه اندازی کنند و افراد با تجربه در امر خیاطی را در این کارگاه استخدام کنند.
عملکرد کارگاه های تولید پوشاک به ۲ دسته تقسیم میشود:
۱) تولید سفارشی: بازاریابی آن قبل از جذب نیرو و کلید موفقیت آن در گسترش ارتباطات است
۲) تولید و فروش مستقل: نیاز به سرمایه گذاری ، شناخت بازار و ارتباط با عمده فروشان دارد
برای راه اندازی کارگاه خیاطی، به یک طرح کسب و کار نیاز است:
برنامه ریزی و تحقیق برای راه اندازی کارگاه تولید پوشاک: هدف و نوع فعالیت خود را تعیین کنید، اینکه میخواهید سفارش دوخت بگیرید یا تولید کنید و به بازار عرضه کنید و اینکه چه نوع لباسی میخواهید تولید کنید. مهارت ها، شرایط و سرمایه ای که دارید یا منابع خارجی سرمایه را در نظر بگیرید.
انتخاب مکان مناسب: یا مکان در اختیار دارید یا باید محلی را اجاره کنید. فضای مکان مورد نظرتان را متناسب با تعداد نیروها و گستردگی کار کارگاه در نظر بگیرید. مکان کار شما میتواند بخشی از منزل یا مکانی مستقل از محل زندگی شما باشد.
وسایل و تجهیزات:
تجهیزات مورد نیاز این کار عبارتند از: انواع چرخ خیاطی صنعتی، میز و صندلی، اتو و لوازم جزئی تر همچون خط کش، قیچی، سوزن نخ کن، انگشتانه، بشکاف، کاربن، صابون و …
مواد اولیه: راه هایی که میتوانید پیگیری کنید تا مواد اولیه(پارچه، نخ و…) را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت خریداری کنید را مطالعه کنید.
پیش نیازها: تهیه الگوهای مورد نیاز تولید پوشاک، ایجاد ارتباط با افراد یا گروه های تامین کننده لوازم مورد نیاز، یک برنامه مالی منسجم
جذب نیرو: از طریق مراکز فنی و حرفه ای یا آشنایی محلی میتوانید نیرو جذب کنید. افراد را از لحاظ تخصص و تعهد و کارآمدی بررسی کنید. روی نیروهای داوطلب، تست های نمونه سازی انجام دهید.
بازاریابی: سعی کنید پیش از شروع کار، برای بازاریابی برنامه داشته باشید. تا میتوانید افراد و گروه های سفارش دهنده و توزیع کننده بازار پوشاک را شناسایی کنید و با آنها ارتباط گسترده برقرار کنید.
بحث سرمایه یا تحلیل کسب و کار برای راه اندازی کارگاه خیاطی کوچک (با ۳ یا ۴ چرخ خیاطی):
رهن و اجاره محل کارگاه: با توجه به منطقه ای که در آن میخواهید کسب و کارتان را راه اندازی کنید متغیر است. به صورت حدودی ۱۵ میلیون تومان هزینه رهن مکان. اگر کسی مکان شخصی داشته باشد بهتر است.
هزینه تهیه تجهیزات: تقریبا ۵ میلیون تومان
سرمایه در گردش: ۱میلیون تومان
مبلغ اجاره بها: به صورت تقریبی ۵۰۰ هزار تومان در ماه (با خیلی پایینتر از این هزینه هم میتوان مکان اجاره کرد)
هزینه ثابت: خریدهای کارگاه ۳ میلیون تومان در ماه
هزینه جاری: ۱ میلیون تومان برای خرید لوازم به روز بودن و جور بودن مدل ها و نمونه های کاری و انواع پارچه ها در کارگاه
دستمزد: متفاوت بر اساس پیچیدگی کار از ۵۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان
اگر فرض کنیم کارگاه در سال اول راه اندازی، کارهای تولیدی انبوه نداشته باشد، با خدمات معمولی میتواند روزی ۲۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشد. این یعنی در ماه ۶ تا ۱۲ میلیون تومان. اگر ۴٫۵ میلیون تومان هزینه هر ماه کارگاه را از آن کم کنیم می شود ۱٫۵ تا ۶٫۵ میلیون درآمد در ماه. در این حالت تقریبا ظرف یک سال سرمایه راه اندازی کارگاه برمی گردد.
نکات مورد توجه برای راه اندازی کارگاه خیاطی:
منابع خارجی سرمایه: اگر سرمایه کافی در اختیار ندارید اما طرح کارگاهی خوب و معقولی دارید میتوانید از سازمان بسیج سازندگی یا سایر دستگاههای مربوطه مثل جهاد کشاورزی وام تقاضای وام کنید.
کار جمعی: اگر خودتان کار خیاطی می کنید، برای راه اندازی کارگاه حتما چند خیاط ماهر استخدام کنید. کار خیاطی به تنهایی جوابگو نیست.
کارهای خارج از نوبت: اگر یک مشتری کار عجله ای داشت، حتما کار او را انجام دهید که این برای جذب مشتری اهمیت دارد.
طرح های به روز: در کار خود به روز باشید. طرح های روز لباس را پیگیری کنید.
خرید عمده پارچه: پارچه های مورد نیاز کارتان را به صورت عمده از کارخانه تهیه کنید تا از کیفیت آنها مطمئن باشید.
اطلاعات درباره مواد اولیه: دانش خود را درباره انواع پارچه و مواد اولیه بالا ببرید.
حساب و کتاب مشخص: در همان ابتدای کار، حساب و کتاب خود را مشخص کنید تا در ادامه کار با مشکلات عدیده مواجه نشوید.
وظایف مشخص: وظیفه هر کدام از نیروهای کارگاه را مشخص کنید تا در خلال کارها بی نظمی ایجاد نشود.
عوامل موثر بر درآمد: درآمد خیاط، علاوه بر مهارت و خلاقیت و تجربه او به نوع کاری که ارائه می دهد و محلی که در آن کار میکند بستگی دارد.
الگو: از مهمترین مباحث خیاطی، الگو است. الگوها از ۳ راه تامین میشوند: توسط برشکاران از روی نمونه لباس ها، طراحی شده توسط طراحان، خریداری شده به صورت آماده از بازار. در ابتدای کار از الگوهای آماده استفاده کنید.
پیشرفت مرحله ای: اگر سرمایه کافی برای استخدام نیروهای بیشتر یا خرید تجهیزات بیشتر ندارید، میتوانید کار خود را با امکانات کمتر آغاز کنید و از درآمد حاصل از پیشرفت کار برای گسترش مکان و کار خود استفاده کنید.
پیشنهادهای گسترده کردن کار: اقدام برای خرید مکان کار، بزرگتر کردن محل کارگاه، خرید تجهیزات بیشتر و پیشرفته تر، استخدام نیروهای بیشتر، استخدام طراح و برشکار الگوی ماهر، تهیه محلی به عنوان دفتر کار
خرید تجهیزات: هنگام اقدام برای خرید تجهیزات، از اینترنت و بازار، قیمت ها را بگیرید تا بتوانید هزینه خرید تجهیزات را کمتر کنید.

بازاریابی:
با سفارش دهندگان و توزیع کنندگان پوشاک، ارتباطات گسترده داشته باشید.
از تبلیغات محلی غافل نشوید.
با یک فروشگاه لباس، صحبت کنید و کارهای مشترک انجام دهید.
برای تولیدات خاص همچون لباس فرم مدارس میتوانید با مسئولین مدرسه های محل کار خود مذاکره کنید.
حتما کارت ویزیت داشته باشید.
بروشور و کاتالوگ برای معرفی کارگاه و تولیدات خود تهیه کنید.
به همراه سفارشی که برای مشتری میفرستید اشانتیون هم داشته باشید.
در فروشگاه های اینترنتی تبلیغ کنید.
سعی کنید برای تولیدات خود فروشگاه اینترنتی هم داشته باشید.
هزینه پست را برای سفارش های آنلاین، پرداخت کنید.
برای مشتریان خود پیشنهادهای شگفت انگیز و تخفیف های ویژه داشته باشید.
برای خریدهای عمده، تخفیف در نظر بگیرید.

کارگاه خیاطی را با دو نفر نیروی انسانی و سرمایه اندک هم میتوان راه اندازی کرد و با پیشرفت کار آن را گسترش داد. درآمد کارگاه خیاطی با توجه به پارامترهای مختلف متغیر است و بیشتر به حجم کار و کیفیت آن و نحوه بازاریابی بستگی دارد تا پیروی از یک قاعده مشخص و از پیش تعیین شده.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.