امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 19 March , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
شناسه خبر : 657
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 20 جولای 2018 - 16:07 | | ارسال توسط :

تربیت جنسی کودکان؛ بایدها و نبایدها

تربیت جنسی کودکان؛ بایدها و نبایدها این روزها با توجه به اتفاقات اسفناک پیش آمده و هم چنین جنجال های سیاسی برسر سند ۲۰۳۰ و محتوای آن، مسئله تربیت جنسی به یکی از دغدغه های خانواده ها و مسئله روز تربیتی کشور تبدیل شده است. خیلی از خانواده ها از هراس این پیشآمدها، سرگردان و […]

تربیت جنسی کودکان؛ بایدها و نبایدها

تربیت جنسی کودکان؛ بایدها و نبایدها

این روزها با توجه به اتفاقات اسفناک پیش آمده و هم چنین جنجال های سیاسی برسر سند ۲۰۳۰ و محتوای آن، مسئله تربیت جنسی به یکی از دغدغه های خانواده ها و مسئله روز تربیتی کشور تبدیل شده است. خیلی از خانواده ها از هراس این پیشآمدها، سرگردان و مستأصل در این و آن کانال و سایت و پای حرف این و آن مشاور به دنبال راه حلی پیشگیرانه برای مصون ماندن فرزندان خود هستند و جوری با این مسئله برخورد می کنند که گویی مثل تعلیم الفبا باید به سراغ فرزند خود بروند و سیر تا پیاز قضیه را برای او بگویند و آموزش دهند تا خیالشان از تربیت جنسی کودک راحت شود. جنجال ها بر سر تربیت جنسی در کشور ما به گونه ای شده که انگار چنین مسئله تربیتی اصلا در خانواده های ما وجود نداشته و یک چیز جدیدی است. حال آنکه در فرهنگ ایرانی و معارف قرآنی، نکات و دستورالعمل های کاربردی آمده است که جزء تربیتی خانواده های ایرانی بوده است و امروزه با توجه به شرایط و سبک جدید زندگی و گردش آزاد اطلاعات، نیاز هست که بعضی از تعالیم تربیتی با حفظ اصول و چارچوب ها، به روزرسانی شود.
در این مورد خانواده ها توجه داشته باشند که اولاً از هول و هیجان، فرزند معصومشان را آماج اطلاعات زودهنگام و نابهنگام قرار ندهند و ثانیاً در دریافت آموزش مسایل تربیتی، به سراغ الگوها و افراد مورد وثوق و متعهد بروند. متاسفانه خیلی از این تعالیم که به صورت ناشیانه در برخی از رسانه ها و مراکز دولتی ارائه می شود برپایه اصول روانشناسی غربی است که خود سراسر اشکال و پر از آزمون خطاست و با فرهنگ اسلامی نیز سنخیتی ندارد و متاسفانه می بینیم حتی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز به این نظریات و آموزش ها میدان داده می شود.
بحث محرم و نامحرم به عنوان یک پایه تربیتی، یکی از اصولی است که حفظ حریم ها را حتی قبل از سن تکلیف شرعی کودک، به خودی خود به وی آموزش میدهد تا در جامعه خود را از آسیب ها و حوادثی که امروزه گاه دل انسان را آزار می دهد، مصون نگه دارد. در مباحث احکام ما گزاره ای داریم با عنوان قدرت تمیز و بچه ممیز. یعنی بچه ای که کمتر از سن شرعی تکلیف است اما قدرت تشخیص برخی مسایل را دارد و نکات تربیتی جهت رعایت برخی موارد در برابر این کودک گوشزد می شود. برای مثال بحث خلوت والدین و حضور فرزندان، که قرآن کریم در این زمینه می فرماید: «اى كسانى كه ایمان آورده‌اید، باید بردگان و كودكانتان كه به حد بلوغ نرسیده‌اند، در سه وقت از شما اجازه بگیرند: قبل از نماز صبح، در نیم‌روز، هنگامى كه لباس‌هاى خود را بیرون می‌آورید و بعد از نماز عشاء؛ این سه هنگام، زمان خلوت كردن براى شماست … هنگامى كه كودكان شما بالغ شدند هم باید همانند قبل، اجازه بگیرند.»(نور، ۵۸-۵۹). و یا نکته ای که امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: «هنگامى كه دختر به شش سالگى رسید، جایز نیست كه او را مرد نامحرمى ببوسد و یا او را در آغوش فشار دهد.»(تهذیب الأحكام، ج ۷، ص ۴۶۱)
در این زمینه روایات و احادیث مفصل و متعددی است که متأسفانه مراکز دینی و فرهنگی کمتر سعی داشته آنها را تدوین و به زبان امروزی به خانواده ها و بچه ها از طریق رسانه ها یا منابر یا مدارس آموزش دهند! اما همه اینها نشان میدهد که اساس تربیت اسلامی به گونه ای است که تا حد امکان، کودکان زودتر از موعد درگیر مسایل حاشیه ای و در پی آن گرفتار ابتلائات و انحرافات جنسی که در پی بلوغ زودرس است، نشوند و از طرفی با حفظ حریم ها و حرمت ها و یادگیری محرم و نامحرم، مجال سوءاستفاده را به بیماردلان ندهند.
با همه این احوالات نکته جالب ولی تاسف برانگیز این است که امروزه آنقدر که والدین نگران تربیت جنسی در سن کودکی فرزند خود هستند، نگران ولنگاری جنسی در سن جوانی وی نیستند و بعضاً با بی تفاوتی و یا حتی وجهه مدرن بودن با این قضیه برخورد می کنند. در صورتی که در سن نوجوانی و جوانی، این مسایل صرفا پرسش های کودکانه و موقت ذهنی نیست، بلکه از نیازهای اساسی جسمی و حتی روحی اوست که در صورت انحراف، می تواند دنیا و آخرت فرزند را به تباهی بکشاند.
آموزه های اسلامی و دمیدن روح معنویت و تقوا در فرزندانمان، و فراهم کردن اسباب صحیح پاسخگویی به این نوع نیازها در دوران جوانی، یعنی تسهیل ازدواج، از مهمترین راهکارها جهت برخورد با این مسئله است که متأسفانه نه از سوی خانواده ها و نه از سوی مراکز فرهنگی و نه از سوی مراکز دولتی هیچگونه برنامه ریزی برای این مسئله مهم نمی شود و در عوض دولت ما بعلل سیاسی به دنبال تصویب و اجرای سند ۲۰۳۰ است که از بندهای مهم این سند به رسمیت شناختن انحراف های جنسی نظیر روسپی گری و هم جنس بازی بوده و همچنین باعث آموزش های غلط و غیرضروری به کودکان است که این آموزش های نابجا باعث بلوغ زودرس شده و کودک را از همان کودکی در مسائل جنسی آزاد و تنها رها می کند.
در این وضعیت بهتر است مراکز دولتی و خانواده ها بیش از آنکه به فکر آموزش های غلط غربی که جامعه غربی را دچار انحراف و فاجعه اخلاقی کرده و آنان را در شاخص هایی چون تجاوز به کودکان و زنان در کل دنیا به رده های اول برده است، به فکر آموزش های اسلامی بالاخص مسئله مهم احکام محرم و نامحرم و همچنین به دنبال مهیا کردن شرایط ازدواج به لحاظ اقتصادی و فرهنگی باشند.
در پایان تأکید می شود دغدغه خانواده ها بجا و درست است اما رفع این دغدغه باید با نسخه ای صورت پذیرد که فرزندان را درون یک چالش بدتر نیندازد بلکه ضمن آموزش های صحیح، روح و معنویت کودک را دچار آسیب نکند.
زیور پرستش

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.