امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 510
  پرینتخانه » اجتماعی, دسته مطالب اسلایدری تاریخ انتشار : 17 ژوئن 2018 - 15:20 | | ارسال توسط :

تبعیض منطقه ای و شهروندان درجه بندی شده در اهواز

تبعیض منطقه ای و شهروندان درجه بندی شده در اهواز در قانون اساسی برای همه شهروندان حقوق یکسانی در نظر گرفته شده است. همه مردم باید از خدمات شهری به طور مساوی برخوردار باشند. نهادها و دستگاه های استانی از جمله شهرداری، آبفا، آب و برق، نیروی انتظامی  باید بتوانند در همه نقاط شهر اهواز […]

تبعیض منطقه ای و شهروندان درجه بندی شده در اهواز

تبعیض منطقه ای و شهروندان درجه بندی شده در اهواز

در قانون اساسی برای همه شهروندان حقوق یکسانی در نظر گرفته شده است. همه مردم باید از خدمات شهری به طور مساوی برخوردار باشند. نهادها و دستگاه های استانی از جمله شهرداری، آبفا، آب و برق، نیروی انتظامی  باید بتوانند در همه نقاط شهر اهواز خدمت رسانی کنند که الحمدلله این حس خدمت رسانی وجود دارد و زحمات همه این ارگان ها قابل تقدیر است. ولی متأسفانه اگر گذری در مناطق مختلف شهر بزنید به وضوح تفاوت و تبعیض در خدمت رسانی را مشاهده می کنید. به طور مثال وقتی وارد کیانپارس می شوید فضای شهری از خیابان ها، بلوارهاها، فضای سبزها، بسیار تمیزتر از نقاطی مانند پردیس یا اخر آسفالت یا کوی رمضان است.

یا بطور مثال مشکلات قطعی آب متأسفانه همیشه در پردیس، گلستان، کوت عبدا..، کوی رمضان، مهدیس و … بسیار بیشتر از قطعی آب در کیانپارس یا زیتون کارمندی است!

طبق بخشی از گزارش های مردمی در مناطق محروم شهر، سطل های زباله توسط خود نیروهای شهرداری آسیب می بینند! ماشین شهرداری که مثلا مکانیزه است وقتی سطل را از بالا رها می کند با ضربه به زمین می خورد و این سطل ها آسیب دیده و به مرور از بین می روند . یا در بخشی منطقه پردیس ماشین زباله اصلا برای جمع آوری زباله ها نمی آید بلکه کارگر شهرداری زباله ها را جمع آوری می کند و سپس آتش می زند که موجب ایجاد دود کثیفی در منطقه می شود. یا اینکه در مناطق محروم در زمان باریدگی وقتی قطعی برق صورت می گیرد زمان طولانی سپری می شود تا اداره برق رسیدگی کند. همچنین یک دیگر از مشکلاتی که مردم بیان کردن چاه های فاضلاب شهری است که در صورت بیرون زدن فاضلاب از این چاه ها، شرکت آبفا به سختی و بعد از تماس های فراوان اقدام می کند که آن هم به درستی صورت نمی گیرد و گاها بعد از چند روز دوباره فاضلاب بالا می زند. ولی این در حالی است که در مناطقی که شهروندان مرفه ای ساکن هستند سازمان ها به محض ایجاد یک مشکلی سریع وارد عمل می شوند و مشکل را بر طرف می کنند.

یکی دیگر از مصداق های تبعیض رسیدگی و پیشگیری از سرقت کردن است. در مناطق مرفه نشین به دلیل نصب کردن دوربین های مدار بسته احتمال دزدی کردن کاهش یافته است و اگر هم صورت گیرد به راحتی قابل شناسایی است. ولی در مناطق محروم که از این امکانات برخوردار نیستند آمار دزدی بلاتر است. پس انتظار می رود که دستگاه مربوطه با افزایش نیروهای گشت زنی از احتمال سرق و دزدی در این مناطق بکاهد.

آیا می توان گفت که مسئولین شهروندان را به درجه یک و دو و سه تبدیل کرده اند؟ یا چون صدای شهروندان مرفه بلندتر است و عمده هم از مسئولین و صاحب نفوذها هستند باید سطح رسیدگی بالاتر باشد؟ یا شهروندان محروم و حاشیه نشین دیگر به این وضع خو گرفته و قانع شده اند؟

البته که افرادی که پول بیشتری دارند قاعدتاً امکانات بیشتری را با هزینه خود می توانند تهیه کنند اما دستگاههای دولتی هیچگونه حقی ندارند و توجیه شرعی ندارد که امکانات بیشتری را به مناطق مرفه نشین ارائه کنند.

البته که نظام اسلامی با استقرار خود همواره با تبعیض مقابله کرده و اساساً رفع تبعیض از اهداف والای نظام اسلامی است و دستگاههای دولتی و حاکمیتی نیز به سهم خود خدمات بی نظیری را در طول چنددهه اخیر به مردم ارائه کرده اند اما انتقادات به برخی روش ها و منش ها باید همیشه منطقی مطرح شده تا مشکلات و معضلات رفع گردند.

برای رفع این تبعیض در سطح اهواز هم پیشنهاد می شود هر کدام از دستگاههای خدمت رسانی به مردم، یک شورای تحقیق و بررسی عملکرد تشکیل داده و اول در این مورد بررسی کرده و اگر این انتقاد را به جا دانستند امکانات، منابع و نیروی انسانی خود را متناسب با جمعیت انسانی تقسیم نمایند و البته رسیدگی به مناطق محروم را جزو اولویت های اصلی خود قرار دهند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.