امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 492
  پرینتخانه » دسته مطالب اسلایدری, سیاسی تاریخ انتشار : 17 ژوئن 2018 - 14:55 | | ارسال توسط :

نگاهی به ظرفیت های خوزستان

خوزستان رتبه اول “عدم بهره برداری” از استعدادهای انسانی و سرزمینی   نگاهی به ظرفیت های خوزستان استان خوزستان، سرزمینی با ظرفیت های بی نظیر در سطح کشور است که وجود منابع مختلف زیر زمینی و طبیعی و همچنین استعدادهای فراوانی انسانی و مادی، آن را از مابقی استان ها متمایز می کند. در ذیل […]

نگاهی به ظرفیت های خوزستان

خوزستان رتبه اول “عدم بهره برداری” از استعدادهای انسانی و سرزمینی

 

نگاهی به ظرفیت های خوزستان

استان خوزستان، سرزمینی با ظرفیت های بی نظیر در سطح کشور است که وجود منابع مختلف زیر زمینی و طبیعی و همچنین استعدادهای فراوانی انسانی و مادی، آن را از مابقی استان ها متمایز می کند. در ذیل فقط به صورت خلاصه بخشی از ظرفیت های استان را می توان نام برد:

  1. منابع و میادین عظیم نفتی: استان خوزستان ۸۱ إلی ۸۲ درصد نفت کشور را تأمین می کند.
  2. گاز: بعد از استان بوشهر، نام استان خوزستان در آمار می درخشد که میادین عظیم گازی را به خود تخصیص داده است.
  3. مجموع نفت و گاز: استان از لحاظ مجموع نفت و گاز در صدر استان های کشور است و فاصله ی در آمدهای نفتی و گازی استان در مقایسه با مابقی استان هابسیار زیاد است.
  4. صنعت: خوزستان در زمینه تولیدات صنعتی همیشه جزو ۳-۴ رتبه اول کشور بوده است که در سال های اخیر بعد از تهران و اصفهان، رتبه سوم را در تولیدات صنعتی به خود اختصاص داده است.
  • مزیت درتوسعه صنایع شیمیایی و پتروشیمی و پالایشگاهی کوچک ، متالورژی و ذوب فلزات، صنایع کانی غیرفلزی.
  • در این استان به دلیل وجود پالایشگاه های مواد نفتی، امکان فعالیت های وابسته بسیار فراهم می باشد. امروزه بخشی مهمی از کالاهای تولیدی در زندگی ما (منزل و اداره و خیابان) از فراورده های نفتی تولید می شوند. مواد اولیه بدنه گوشی، کامپیوتر، چوب، ظروف، کولر، یخچال و … .
  • مزیت در ایجاد واحد های وابسته به صنعت فولاد. شرکت فولاد خوزستان از بزرگترین شرکت های تولیدی فولاد کشور می باشد که در این استان واقع شده است.
  • مزیت در ایجاد واحد های صنایع تبدیلی وابسته به نیشکر و چغندرقند، خرما ، زیتون و مرکبات.

 

  1. میزان درآمدهای رشد تولید ناخالص ملی: استان خوزستان بعد از استان تهران، دومین استان در زمینه تولید ناخالصی ملی(مجموع نفتی و غیر نفتی) را داراست.
  2. منابع آبی: نوشتن این جمله از زبان وزیر سابق نیرو کافی است: «۴۷ درصد ورودی و ۵۴ درصد خروجی سدهای کشور متعلق به خوزستان است». به عبارتی با توجه به آمارهای مختلف، نیمی از آب های سطحی کشور در استان خوزستان جاری است. وجود رودخانه هاي پر آب كارون، كرخه، دز، زهره، مارون و جراحي، استان را به سرزمینی بی بدیل و بی نظیر تبدیل کرده است.
  3. دسترسي به آبهاي آزاد و بين المللي: مرزهای گسترده ی استان و همسایگی با کشورهای مختلف و همچنین مرزهای وسیعی آبی، ظرفیت بالایی را برای تجارت واردات و صادرات کشور فراهم نموده است.
  4. وجود پتانسیل و مزیت نسبی در ارائه خدمات مرزی و بازرگانی با کشور عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس.ظرفیت همجواري خوزستان با بازارهاي مصرف جهاني (كشورهاي حاشيه خليج فارس)
  5. صنعت توريسم و گردشگري
  6. محصولات کشاورزی: وسعت استان خوزستان ۶٫۴ میلیون هکتار است که طبق نظرات کارشناسان بین ۳ تا ۴ میلیون هکتار آن برای کشاورزی مناسب است. با توجه به وجود ۴۸ درصد آب های سطحی کشور در خوزستان این امکان وجود دارد که فقط خوزستان تمامی محصولات مورد نیاز کشور را تأمین کند و صادرات به کشورهای منطقه را انحصاری هم تولید کند! این درحالی است که هم اکنون فقط ۱٫۲ میلیون هکتار از خوزستان به زیر کشت رفته است! با این وجود اين استان از نظر سطح زير كشت در محصولات زراعی آبی و دیم با ۱٫۲ میلیون هکتار از ۱۲٫۷ میلیون هکتار در کل کشور با ۸٫۹۱ درصد رتبه اول و توليد محصولا كشاورزي با ۱۰٫۹ میلیون تن نسبت به ۷۵٫۴ میلیون تن در کل کشور با ۱۴٫۵۷ درصد نيز رتبه اول را دارا می باشد .
    • مزیت نسبی در تولید محصولات باغی به ترتیب شامل خرما، زیتون، مرکبات. خرما: هر ساله در رده ی اول یا دوم کشور(رقابت با بوشهر) – گندم و جو: هر ساله در رده ی اول یا دوم کشور(رقابت با فارس) – کشت نیشکر: در کشور در رده ی اول است.
    • خاک این استان از مرغوب ترین خاک های کشاورزی است چرا که این منطقه جلگه ای می باشد.
    • شرایط ۳ فصل کشت در خوزستان بی نظیر است.
    • از طرفی وجود آب کافی –اگر بگذارند- در این استان به دلیل رودهای پرآبی چون کارون، اروند و … این امور را تسهیل نموده داست.
    • مزیت در آبزی پروری و شیلات(ماهی و میگو). ظرفیت این استان در پرورش ماهی و میگو به حدی است که می توان با سرمایه گذاری در این بخش، ماهی کل کشور را تأمین کرد. صادر کردن ماهی به کشورهای شمال آسیا و روسیه نیز زمینه مناسبی برای پرورش ماهی در خوزستان است!
    • مجاورت خلیج فارس، رود های پرآب و … فرصت های بی نظیری را برای پرورش آبزیان ممکن ساخته است.
    • مزیت نسبی در تولید محصول نیشکرو چغندر قند.

 

با این نگاه اجمالی به آمارهای مراکز رسمی کشور در می یابیم که استان خوزستان بعد از تهران اولین استان های راهبردی و اساسی کشور است اگر نگوئیم مهمتر از تهران!

رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود در جمع مسئولین و کارگزاران نظام گفته است:

“ظرفیّتهای داخلی بسیار زیاد است. یک مطالعه‌ی کارشناسی‌ای در بانک جهانی شده -این مسئله‌ی ما نیست؛ یک مطالعه‌ی کارشناسی است که بانک جهانی این مطالعه را کرده- آنها میگویند: ایران مخزنی از استعدادهای انسانی و سرزمینیِ بهره‌برداری‌نشده است؛ توجّه کنید! میگویند ایران به لحاظ عدم بهره‌برداری از استعدادهای انسانی و سرزمینی در رتبه‌ی اوّل جهان است؛ یعنی استعدادهای فراوانی در مقابل ما است که ما از اینها استفاده نکرده‌ایم، کوتاهی کرده‌ایم”.

با توجه به این نکات مهم، بیراهه نیست اگر بگوئیم خوزستان رتبه اول “عدم بهره برداری” از استعدادهای انسانی و سرزمینی در کشور است!

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.