امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 580
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 02 جولای 2018 - 0:51 | | ارسال توسط :

مقر کتاب؛ ایده ای نو و جذاب برای پاتق زنان و دختران اهوازی

مقر کتاب؛ ایده ای نو و جذاب برای پاتق زنان و دختران اهوازی سرکار خانم خوش اخلاق چندسالی است که یک مقر کتاب ویژه بانوان اهوازی راه اندازی کرده و توانسته است جریان مبارکی با محوریت کتاب و کتابخوانی در سطح اهواز به راه بیاندازد. خوش اخلاق نام این مقر را “مقردوستی” گذاشته و بانوان […]

مقر کتاب؛ ایده ای نو و جذاب برای پاتق زنان و دختران اهوازی

مقر کتاب؛ ایده ای نو و جذاب برای پاتق زنان و دختران اهوازی

سرکار خانم خوش اخلاق چندسالی است که یک مقر کتاب ویژه بانوان اهوازی راه اندازی کرده و توانسته است جریان مبارکی با محوریت کتاب و کتابخوانی در سطح اهواز به راه بیاندازد. خوش اخلاق نام این مقر را “مقردوستی” گذاشته و بانوان فعالی را در این مرکز به دور هم جمع کرده است.
از ویژگی های منحصر به فرد این موسسه، توجه به امر مادریِ زنان در کنار حضور اجتماعی آنان است. مهیا کردن کلاس های مختلف و فضای شاد مهدکودکی برای کودکان در همان مکان مقر، باعث شده که مادران با خیالی آسوده ساعاتی را به مطالعه و مباحثه در مقر دوستی پرداخته و کودکانشان نیز زیر نظر اساتید مذهبی و کاردان، به شیوه ای اسلامی ایرانی به بازی و سرگرمی بپردازند.
گفتگوی ذیل حاصل مصاحبه خبرنگار فریاد خوزستان با ایشان است.
لطفا ضمن معرفی خودتان مختصری با فعالیتتان، آشنایمان کنید.
خوش اخلاق هستم عضوی از مجموعه فعال حوزه ترویج کتاب.
کار ما در حوزه کتاب و کتابخوانی است. البته در کنار آن به فعالیت های فرهنگی آموزشی جانبی دیگری ازجمله برگزاری کلاسهای تدبر درقران ودوره تربیت کودک ونوجوان توسط اساتید مدرسه قران و اهل بیت هم پرداخته ایم
ما مؤسسه ای را با عنوان “مقر دوستی” در اهواز خیابان ۱۱ پاداد غربی راه اندازی کردیم با محوریت کتاب و کتابخوانی. بخشی از کارهایی که در این مؤسسه انجام می دهیم اینهاست: برپایی هفتگی میز رُمان در مدارس و توزیع کتاب به صورت فروش تخفیفی و امانی؛ گفتگو فعال وارتباط چهره به چهره موثر و هدفمند با دانش اموزان، توزیع نذر کتاب با عنوان کتاب “وقف درگردش” در سطح شهر درمناسبتهای مذهبی وفرهنگی، توزیع بسته های کتاب تحت عنوان “همسایه فهیم” بین همسایگان و اقوام توسط برخی داوطلبین، همراهی گروههای جهادی وترویج کتابخوانی درروستاهای محروم ،برپایی نمایشگاه کتاب درمساجد وروضه های خانگی ودانشگاهها.

 

آیا فعالیت خودتان را در چارچوب کارآفرینی می دانید؟
ببینید اگر بخواهیم تولید را منحصراً در امر اقتصادی و مالی مهم بدانیم کارآفرینی را خیلی تقلیل دادیم و یک مفهوم مالی بر آن بار کردیم. اما اگر تولید را در حوزه فرهنگ نیز مورد توجه قرار دهیم، میتواند مفهوم وسیعتری از کارآفرینی را در حوزه فرهنگ هم بکار برد. میخواهم بگویم گروهی که در مقر دوستی در حال کار برای کتاب هستند نوعا اهتمام جدی در امر تولید فرهنگی و محصول با کیفیتی فرهنگی مثل کتاب دارند و از این حیث کارآفرین هستند.
با توجه به اهمیت حمایت از تولیدات داخلی در موسسه بخشی را برای فروش کالای ایرانی تحت عنوان “خانه ایرانی” مد نظر قرار دادیم. خانه ایرانی قریب به یکسال است که فعالیت جدی و مستمری در این بخش دارد. همچنین فضایی را جهت فروش محصولات غذایی سالم و خانگی فراهم نمودیم که برای افرادی که فعال در این بخش هستند بهره وری اقتصادی دارد.


چرا محور فعالیتتان را به بانوان دادید؟
ببینید زنان هم بواسطه ویژگی های روحی، عاطفی و شخصیتی و هم بدلیل جایگاه بی بدلیل اجتماعی از حیث اثرگذاری یکسری امکانات فوق العاده دارند. دلسوزی و دغدغه ی دینی و اجتماعی وقتی با آمیزه ای از عاطفه و ظرافت های زنانه همراه باشد نتیجه ی آن می شود اقدامات فرهنگی نرم و غیرمستقیم.
به نظرمان وقتی امور فرهنگی مربوط به دختران و زنان جامعه در یک فضای پر از لطافت و ظرافت های زنانه تدبیر و اقدام شود توفیقات بیشتری حاصل میشود تا وقتی که گروهی از مردان با فضای ذهنی و روحی متفاوت و بعضا ناآشنا نسبت به زنان بخواهند برای مسائل فرهنگی این گروه تصمیم گیری و اقدام انجام دهند.
نوجوانان و جوانان و والدینشان هم برای ما مهم هستند و در برنامه ریزی ها و اقدامات فرهنگی به این گروه توجه داریم. یکی از برنامه های ثابت و همیشگی ما دنبال کردن وضعیت فرهنگی مناطق محروم اهواز و روستاهای اطراف آن میباشد.
آیا مشکلاتی هم در روند کارتان وجود دارد؟ از مسئولین چه انتظاری دارید؟
قطعا ما برای پیشبرد تبلیغ و ترویج کتاب به حمایت و عنایت مسئولین آموزش و پرورش نیازمندیم تا با یک تعامل موثر به نفع نوجوانان و جوانان شهر اقدامات لازم را انجام دهیم. ولی دراین مدت تا حدودی درمدارس به شیوه آتش به اختیار عمل کردیم.
فضای مصلی امام خمینی برای اقامه نماز جمعه یک امکان خوب برای عرضه آخرین و بهترین کتاب های موجود موسسه ماست که متاسفانه هنوز نتوانستیم توفیق لازم را جهت استقرار ظرفیت های خود در مواقع نماز جمعه کسب کنیم و در این خصوص نیازمند توجه مسئولین ذی ربط هستیم.
به عنوان آخرین سوال آیا خود و گروهتان را فعال موفقی می دانید؟

موفقيت هميشه امري نسبي است. موسسه مقردوستي، نسبت به مدت زمان شروع فعاليت و اينكه تمامي افراد شاغل در اين موسسه خانم هستند مي توان گفت جهشي اساسي در نوع موسسات فرهنگي موجود بوجود آورد. خانم هاي مراجع معمولا راغب به ادامه راه ما در مناطق ديگر شهر هستند. اين نوع پذيرش و اقبال مخاطب به موسسه را ميتوان موفقيت دانست ولي كافي نيست؛
اين راه ادامه دارد…

تهیه کننده: منصوره خاکسار

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.