امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 525
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 17 ژوئن 2018 - 20:48 | | ارسال توسط :

فیلترینگ بودن یانبودن؛ مساله این است!

فیلترینگ بودن یانبودن؛ مساله این است!   فیلترینگ شبکه های پیام رسان این روزها به یکی از موضوعات روز تبدیل شده است. چیزی که شاید برای آیندگان خنده دار به نظر بیاید که روزگاری کشور ما در کنار مسایل مهم داخلی و منطقه ای هم وغمش را روی چه دغدغه ای متمرکز کرده است! به […]

فیلترینگ بودن یانبودن؛ مساله این است!

فیلترینگ بودن یانبودن؛ مساله این است!

 

فیلترینگ شبکه های پیام رسان این روزها به یکی از موضوعات روز تبدیل شده است. چیزی که شاید برای آیندگان خنده دار به نظر بیاید که روزگاری کشور ما در کنار مسایل مهم داخلی و منطقه ای هم وغمش را روی چه دغدغه ای متمرکز کرده است!

به یاد دارم چهارسال پیش را٬ زمانی که اولین بار در کنار واتساپ اقدام به نصب پیام رسان دومی در دستگاه موبایلم نمودم به سفارش یکی از دوستان بیسفون نصب کردم. آن موقع اطلاعات چندانی درباره خاستگاه و کارکردهای پیام رسانها نداشتم. اما بیسفون برایم جالب آمد. همان موقع تلگرام هم جاباز کرده بود. اما اصلا خوشم نیامد از فضا وتِمَش. با اشکالات مختلفی هم که داشت رغبتی به نصبش نداشتم. شاید آن روزها فکرش را هم نمیکردم روزی این پیام رسان نه چندان جالب خودش را ارتقا دهد از تمام رقبایش در ایران گوی سبقت برباید و به جایی برسد که به یک دغدغه امنیتی بدل شود. تلگرام بزرگ شد و بیسفون همانجا ماند. آنقدر که این روزها فقط اتفاقی اسمش را در زمره پیام رسانهای داخلی می شنویم. اما براستی چرا؟

این اصل غافلگیری و عقب ازقافله زمان بودن، تا کی باید مدیران ارشد ما را درگیر کند؟ چرا باید در خواب غفلت باشند و زمانی به خود بیایند که یک پدیده رسانه ای تا عمق زندگی و فرهنگ مردم رسوخ کرده آن گاه با اقدامات سلبی و امنیتی سعی در حل این معضل داشته باشند؟  عصر ارتباطات عصر پویایی است و خود را با سرعت کند ما وفق نمیدهد. هر لحطه فناوری و ابزار جدیدی در این آشفته بازار عرضه می شود . تا کی باید غافلگیر شویم وابتکار عمل از ما گرفته و در موضع انفعال و التماس باشیم؟

کشوری که در آسمانش جاسوس رهگیری میکند و در دریاهایش متجاوزمیگیرد٬ در عرصه مجازی اینگونه به حال خود گذاشته میشود؟ ازاین ها گذشته٬ اگر به واقع این پیام رسانها مشکل امنیتی دارند و با علم به این موضوع مقامات ارشد کشوری اقدام به تصمیم گیری درباره شیوه های مقابله با این تهدیدات امنیتی می نمایند٬ ارشدترین مقام اجرایی و امنیتی کشور٬ آیا از اهمیت و عمق این تهدید امنیتی غافل است که در تریبون ها خلاف تصمیمات اجرایی سخن می راند و در موضع طلبکار برمی آید؟

چندصدایی و سیاسی بازی در این رابطه تا کی باید ادامه داشته باشد و افکارعمومی را به خود مشغول کند تا از مطالبه مسایل اساسی بازدارد؟

فیلترینگ پیام رسان ها هم چند صباحی ملت را به خود مشغول می کند. چیزی که مهم است و به جد باید پیگیری شود کنترل و به حداقل رساندن آسیب های فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی و پیش دستی کردن در مواجهه با پدیده های رسانه ای است. تولید ملی صرفا به کالا محدود نمیشود. در عصر رسانه و ارتباطات تولید محتوا و نرم افزار  همتی جهادی و حمایتی بیش از پیش را می طلبد. آیا جوانان این مرز و بوم که توانایی طراحی بهترین نرم افزارها را دارند نباید از حمایت های دولتی و تسهیلاتی که دولت به شرکت های خارجی ارائه می کند بهره مند شوند تا امروز وزیر ما و دولت ما به یک جوان ۳۵ ساله التماس نکنند که فلان کانال تلگرامی را حذف یا فیلتر یا مسدود کند؟ به نظر می رسد در هر زمینه ای خاصاً زمینه پیام رسان ها و عرصه فضای مجازی، نیازمند به یک اراده جدی و مستحکم از دستگاههای دولتی و حاکمیتی هستیم تا همیشه از قافله علم و رسانه عقب نمانیم و دست مان جلوی دیگران دراز نماند!

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.