امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 559
  پرینتخانه » کارآفرینی و اقتصاد تاریخ انتشار : 02 جولای 2018 - 0:33 | | ارسال توسط :

دلار جهانگیری نداریم!

صرافی ها در خوزستان: دلار جهانگیری نداریم! یکی از صحنه های طنز و شاق هزاره سوم در دولت روحانی رخ داد و آن هم صحنه ای بود که جناب جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری در آن بحبوحه بالا رفتن قیمت دلار یهویی در صفحه  تلویزیون ظاهر شد و اعلام کرد قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان است […]

دلار جهانگیری نداریم!

صرافی ها در خوزستان:

دلار جهانگیری نداریم!

یکی از صحنه های طنز و شاق هزاره سوم در دولت روحانی رخ داد و آن هم صحنه ای بود که جناب جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری در آن بحبوحه بالا رفتن قیمت دلار یهویی در صفحه  تلویزیون ظاهر شد و اعلام کرد قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان است و هر کسی بالاتر از این مبلغ، دلار بفروشد با آن برخورد می شود. این اظهار شاق موجب تعجب کارشناشان اقتصادی شده بود؛ و نشانی از بی تدبیری و ضعف دولت دوازدهم در مدیریت اقتصادی کشور داشت.

اما بعد از چند ماه از این بیانات گذری به صرافی ها در اهواز زدیم تا تاثیر کلام و تدبیر دولت را مشاهده کنیم. وقتی وارد صرافی شدیم و درخواست دلار دولتی(بخوانیم جهانگیری) دادیم با پاسخ منفی آنها مواجه شدیم که دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان نداریم. ولی در کمال تعجب و شگفتی جلوی در همان صرافی دلار با قیمت آزاد به فروش می رسید. دلاری که توسط همان صرافی مهر شده بود.

حال این سوال اساسی پیش می آید که آیا دولتمردان و تیم اقتصادی دولت خیالشان راحت است که بازار دلار را تنظیم کرده اند؟! باید به آنها گفت: زهی خیال باطل! آیا آنها از اوضاع بازار اطلاع دارند یا نداند؟!  اگر اطلاع دارند چرا اقدامی خاصی در این زمینه نمی کنند؟ و اگر ندارند چه جور مسئولینی هستند که از اوضاع مملکت خبر ندارند؟!

وقتی که خود دولت مسبب این افسارگسیختگی در بازار ارز می باشد چطور باید انتظار داشت که آنها با رشد بی رویه قیمت ارز مبارزه کنند. وقتی دولت دچار کسری بودجه شد، تیم فشل اقتصادی تصیمم گرفت که این کسری را از جیب مردم جبران کند. آنها بعد از فروش نفت ارز(دلار) را وارد بازار نکردند تا عرضه کاهش پیدا کرد. وقتی عرضه کم بشود تقاضا افزایش پیدا می کند و همین ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت می شود. بعد از اینکه دلار گران شد دولت ارز را با قیمت بالا روانه بازار کرد و کسری بودجه خود را تأمین کرد.

این در صورتی است که این کسری از جیب و سرمایه مردم تأمین شد. وقتی قیمت دلار افزایش پیدا کند عملا ارزش ریال کاهش پیدا می کند. به دنبال این افزایش قیمت ارز، قیمت کالاهای اساسی مستقیم و غیرمستقیم افزایش پیدا کردند. از گوشی گرفته تا آب معدنی و سایر اقلام افزایش چشم گیری داشته اند. دقیقا مثل این می ماند که اگر تا قبل از این اتفاق اگر هر خانوار ماهی یک کیلو گوشت می خریدند، امروز توان اقتصادی آنها از یک ماهی یک کیلو گوشت به دو ماهی یک کیلو رسیده است. به قول معروف باید به این دولت گفت: «تو جیب ما را نزن، نیازی نیست کمکی کنی».

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.