امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 587
  پرینتخانه » دسته مطالب اسلایدری, کارآفرینی و اقتصاد تاریخ انتشار : 02 جولای 2018 - 0:56 | | ارسال توسط :

تولید چیپس میوه؛ کسب و کاری جدید با درآمد مناسب

تولید چیپس میوه؛ کسب و کاری جدید با درآمد مناسب خشک کردن میوه، روشی است که در آن روی میوه هایی که قسمت خوراکی آنها رطوبت فراوان دارد کار میکنند و درصد بالایی از رطوبت آنها را میگیرند. در این روش در اثر کاهش میزان رطوبت، امکان فساد میکروبی میوه ها خیلی کم میشود و […]

تولید چیپس میوه؛ کسب و کاری جدید با درآمد مناسب

تولید چیپس میوه؛ کسب و کاری جدید با درآمد مناسب

خشک کردن میوه، روشی است که در آن روی میوه هایی که قسمت خوراکی آنها رطوبت فراوان دارد کار میکنند و درصد بالایی از رطوبت آنها را میگیرند. در این روش در اثر کاهش میزان رطوبت، امکان فساد میکروبی میوه ها خیلی کم میشود و سرعت دیگر واکنشهای مضر در میوه ها به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. شما میتوانید با تولید میوه خشک (چیپس میوه)، کسب و کار خوبی برای خود راه بیاندازید.

شما میتوانید تولید میوه خشک را در خانه و یا در کارگاه انجام دهید.

تولید میوه خشک از چند نظر قابل توجه و حائز اهمیت است:

– در بخش کشاورزی ما، سالیانه ۳۰ درصد محصولات به صورت ضایعات به هدر می رود. این مقدار چیزی حدود ۳۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در سال است. خشک کردن میوه ها راهی درآمدزا برای کاهش این مقدار ضایعات است.

–  میوه خشک ارزش غذایی و در مواردی همچون دمنوش ها، ارزش دارویی و در مواردی چون انجیر و توت، ارزش تقویتی و دارویی دارد و اگر فاقد شکر باشد میتواند جایگزین خوبی برای تنقلات مضر یا کم فایده در سبد غذایی خانوار باشد.

– فصلی و منطقه ای بودن تولید محصولات کشاورزی در سرتاسر جهان و به تبع آن دسترسی نداشتن همیشگی به انواع محصولات کشاورزی در کشورهای دیگر سبب شده است که این کسب و کار، چشم انداز صادراتی داشته باشد.

– با این روش میتوان محصولات کشاورزی را در خارج از فصل تولیدشان به بازار عرضه کرد.

برای راه اندازی این کسب و کار، به سه مورد اساسی نیاز دارید:

مکان راه اندازی کسب و کار، سرمایه و دستگاه های مورد نیاز جهت خشک کردن و نگهداری.

مکان کار:

در سطح خانگی، حتی میتوان در خانه هم محلی برای این کار تعبیه کرد. اما در سطح کارگاهی به مکان بزرگتری نیاز دارید. به هر حال مکان کار شما باید به گونه ای باشد که بتوانید دستگاه ها و میوه ها را در آن قرار دهید و فضا برای فعالیتهای مربوط به کار خود را داشته باشید.

اگر میخواهید محصول شما بسته بندی شده و دارای برچسب باشد، باید مکان کار شما ویژگیهای مورد درخواست بهداشت ( به طور مثال متراژ مناسب، قابل شستشو بودن کف و دیوارها ) را داشته باشد تا گرفتن مجوز کار با مشکل مواجه نشود.

اگر قرار است کار در خانه باشد، میتوان بخشی از خانه را برای کار در نظر گرفت اما در سطح کارگاه، به مکانی با وسعت تقریبا ۵۰ – ۱۰۰ متر مربع مورد نیاز است.

دستگاه ها:

دستگاه های مورد نیاز این کسب و کار عبارتند از:

دستگاه خشک کن، دستگاه اسلایسر، یخچال صندوقی، وان شستشو و دستگاه هسته گیر.

 

سرمایه:

برخی کارشناسان سرمایه راه اندازی این کار را در منزل حداقل ۵ میلیون دانسته و برای راه اندازی در کارگاه با سرمایه ای حدود ۱۵ میلیون میتوان تجهیزات موردنیاز کار را خریداری کرد.

 

نکات قابل توجه برای راه اندازی کسب و کار تولید میوه خشک:

مشاوره: قبل از شروع کار حتما با افرادی که در این زمینه آگاهی دارند مشورت کنید و اطلاعات و آمادگی های لازم را کسب کنید. سعی کنید تحقیقات کاملی درباره بازار فروش محصول خود داشته باشید.

دستگاه استاندارد: دستگاه های مخصوص این کار، استانداردهای مخصوص خود را دارند. از هر کسی و هر جایی اقدام به خرید دستگاه نکنید. دستگاه های تقلبی این کار، از نظر سلامت به کار شما آسیب وارد میکنند. علاوه بر این سعی کنید دستگاهی که می خرید ظرفیتش کم نباشد تا زحمتی که میکشید و زمانی که صرف میکنید برای تهیه مقدار اندکی از محصول نباشد

اولین تولید کننده: جایی که این کسب و کار، جدید است و قبلا بازار خاصی برای میوه خشک نداشته، مکان خوبی برای بازاریابی است.

تهیه مواد اولیه: برای تهیه مواد اولیه خود، به سراغ دلال ها نروید بلکه مستقیما با باغداران و کشاورزان مذاکره کنید.

محاسبه سود: از قبل، سودتان را حساب کنید. به طور مثال:

هر ۱۰ کیلوگرم میوه، تقریبا ۱ کیلوگرم میوه خشک میدهد. فرض کنید قیمت یک کیلوگرم سیب در تره بار، ۱۶۰۰ تومان باشد. قیمت ۱۰ کیلوگرم از آن ۱۶۰۰۰ تومان است. هزینه حمل و نقل و تولید و دستیاران را هم به آن اضافه کنید. قیمت عرضه یک کیلوگرم چیپس سیب در بازار ۵۰ هزار تومان است. با کم کردن هزینه های صرف شده از قیمت عرضه، میتوانید سود کار خود را محاسبه کنید.

فروش ضایعات: ضایعات را هم بفروشید. دامداران و نیز کارگاه های تولید کود ارگانیک، ضایعات میوه و سبزی را میخرند.

حجم بسته بندی ها: اقتصادی بسته بندی کنید. حجم بسته بندی کوچکتر، اقتصادی تر به نظر میرسد. زیرا قیمت یک کیلوگرم میوه خشک، ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است. این قیمت میتواند محصولات شما را از سبد بسیاری از مشتریان خارج کند.

آماده سازی مواد اولیه: برای شستشوی میوه ها از شوینده های شیمیایی استفاده نکنید و به دنبال راه های طبیعی برای تمیز کردن میوه ها و سبزی ها باشید.

سفارش گرفتن: قبل از تولید حتما سفارش بگیرید

عرضه مستقیم: برای موفقیت در فروش میتوانید در تبلیغات خود بر کمتر بودن قیمت عرضه مستقیم محصول، تاکید کنید.

گسترده کردن کسب و کار: اگر کارتان پیشرفت کرد میتوانید دستگاه خرد کن سبزی را هم به تجهیزات خود اضافه کنید و از این طریق علاوه بر تولید میوه خشک، سبزی هایی که کاربرد غذایی و دارویی دارند را نیز خشک کنید و عرضه کنید.

 

بازاریابی:

– از دوستان و همسایگان و بستگان خود سفارش بگیرید

– با سوپرمارکتها مذاکره کنید تا تولیدات خود را از طریق محل کار آنها به دست مشتری برسانید

– فروش اینترنتی تولیدات میتواند از گزینه های شما باشد

– به مراکزی که برآورد میکنید در آنجا مصرف کننده دارید مراجعه کنید و از آنها سفارش بگیرید.

توسعه این کسب و کار در محیطی کوچک با ۲ تا ۳ همکار یا حتی با کمک همسر در محل خانه و با رعایت استانداردها امکانپذیر است. درآمد حاصل از این کسب و کار به کارایی دستگاه ها و تهیه مواد اولیه بستگی دارد و اگر همه چیز به قاعده باشد میتوان ۳ تا ۵ میلیون تومان در ماه درآمد داشت.

 

 

تهیه کننده: زهره باقریان

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.