امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 495
  پرینتخانه » دسته مطالب اسلایدری, کارآفرینی و اقتصاد تاریخ انتشار : 17 ژوئن 2018 - 14:56 | | ارسال توسط :

اجرای پروژه های پرورش ماهی، اردک، بلدرچین و نخل های خرما

گزارشی از کارآفرین موفق باوی اهواز اجرای پروژه های پرورش ماهی، اردک، بلدرچین و نخل های خرما تهیه کننده: صادق ساعدی نشریه فریاد خوزستان در نظر دارد در هر شماره یک کارآفرین موفق و تولید کننده(کلان و خرد) را به مردم معرفی کند تا باور مردم و مسئولین استان به گفتمان “ما می توانیم” محکم […]

اجرای پروژه های پرورش ماهی، اردک، بلدرچین و نخل های خرما

گزارشی از کارآفرین موفق باوی اهواز

اجرای پروژه های پرورش ماهی، اردک، بلدرچین و نخل های خرما

تهیه کننده: صادق ساعدی

نشریه فریاد خوزستان در نظر دارد در هر شماره یک کارآفرین موفق و تولید کننده(کلان و خرد) را به مردم معرفی کند تا باور مردم و مسئولین استان به گفتمان “ما می توانیم” محکم تر شود. در این شماره تصمیم گرفته ایم به سراغ یکی از کارآفرین های موفق منطقه باوی اهواز برویم.

خدمت یکی از کارآفرین های خوب و  فعال و زحمتکش خوزستانی هستیم. لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم. من رسول پورمهدوی هستم استان خوزستان، اهواز و منطقه باوی.

  • آقای پورمهدوی توضیحی در خصوص کار خودتان بفرمایید و اینکه از چه سالی شروع کردید؟ چگونه شروع کردید؟ وام گرفتید؟ آیا ارگان خاصی حمایت کرده؟ یا خودجوش اومدید پای کار و ..؟ و اینکه ارتباط این کار با اقتصاد مقاومتی چیست؟

سال ۱۳۸۴-۱۳۸۵  با فکر ایجاد تغییر و تحول در زندگی خودم و همشهریان خودم بالخصوص در زادگاهم یک کار اقتصادی را انجام دهم. و با آموختن از فرامین خداوند متعال و پیامبر اعظم شروع کردم. بیابانی بیش نبود. با کاشتن ۱۰۰۰ نفر نخل شروع کردم که الان ۶۰۰ نفر الحمدلله دارم. با ایجاد یک پکیج کامل موارد کاملی از پرورش اردک، پرورش بلدرچین و همچنین تغییر در فرهنگ پرورش آبزیان که ماهی باشد که هم آب بر هست هم زمین زیادی را می برد با مطالعه و به منظور ایجاد اشتغال با استقفاده از کارهای علمی و متداول در جهان کار رو ادامه دادیم.

  • با چه سرمایه ای این پروژه را کلید زدید؟

با هزینه قریب دو میلیارد تومان با فروش خانه و زندگی بدون أخذ تسهیلات چراکه نرخ سود تسهیلات بالاست و معضلات دارد و کار قشنگی کردیم معضلاتی پیش آمد و زمان برد اما خوشبختانه نگذاشتیم آن زمان برای ما تلخ کامی ایجاد کند.

  • چند متر یا چندهکتار زمین برای این پروژه نیاز داشتید؟

خوشبختانه موفق شدیم که آنچه را که در یک هکتار زمین –ده هزار متر زمین- باید انجام شود – حوضچه های سنتی را عرض می کنم – ما توانستیم در صد متر انجام دهیم. یعنی پرورش سه تن تولید ماهی در صدمتر. با سه هکتار زمین ما کار ۴۰ هکتاری را را انجام می دهیم. صرفه جویی در آب. مزرعه ۴۰ هکتاری که ۱۲۰ تن ماهی تولید می کند ما در سه هزار متر این ۱۲۰ تن را تولید می کنیم. ولی دبی و مصرفی آب یک مزرعه چهل هکتاری ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است در حالیکه در این مزرعه ۷ لیتر بر ثانیه است. و باتوجه به معضلاتی که شما امروز برای آب در دنیا و همچنین در کشور خشک ما این یک کاری شبیه معجزه است.

  • این پروژه جا افتاده؟

بله؛ خدا را شکر الان دیگر شیلات و سازمان آب و برق دیگر مجوزی به کسی برای پرورش آب نمی دهند مگر اینکه به این سیستم و روش کار بکند جهت صرفه جویی در آب.

  • چند دوره پرورش ماهی داشتید؟

دو دوره پرورش داشتیم دور اول چون بار اول بود و معضلاتی داشتیم کمی به حدانتظارمان نرسیدیم ولی دور دوم خیلی خوب بود و الان هم که می بینید که پروژه خوابیده با توجه به همگامی و همراهی با مسئولین است که گفتند بخاطر کمبود آب این فصل نباید پرورش داشته باشیم و گرنه آماده شروع هستیم.

  • هدف شما از این پروژه چه بود؟

خوشبختانه این سه هکتار زمینی که مانند نگینی در منطقه در حال درخشش هست هدفش ایجاد تحول در ساختار زندگی روستائیان است. خودم روستایی ام و روستازاده ام اینجا زادگاه بنده است به لطف خدا محبت فرمودند من و شریکم آقای دکتر منصور سعیدی توانستیم مدرسه ای را در اینجا بسازیم. مسجدی ساختیم الان هم مبادرت به ساخت یک دبیرستان دخترانه در روستای ابوفاضل و روستاهای اطراف کردیم و بزودی تحویل میدیم ان شاءالله. هدف انتفاعی برای خودمان نیست و نبود هدف ایجاد تحول در زندگی مردم منطقه است. همین پرورش ماهی را شعارمان این بود که از ایذه تا هویزه و از شوشتر تا خرمشهر بتوانیم روستاهایی را با یک هزینه ای برابر ۳۰-۴۰ میلیون تومان و با ۵۰ متر زمین در کنار منزلشان بتوانند ماهی پرورش دهند.

  • مسئولین، دستگاهها و ادارت در این زمینه به شما کمک کردند؟

ادارات هم باورشان نشده و نمی شود متأسفانه دیدگاه، دیدگاهِ زیاد خوش بینی نیست ولی خداوکیلی آقای خون میرزایی فرماندار فعلی اهواز و مدیرکل شیلات فعلی همیشه یار و یاور ما بودند و کمک کردند آقای شمسایی محبت کردن که ما را باور کردند و مساعدت کردند. در نتیجه می خواهم عرض کنم بر و بچه های آب منطقه ما را یاری کردند. ما توانستیم و موفق شدیم.

  • الان شما از مسئولین چه انتظاری دارید نسبت به این پروژه ها؟

از سایر مسئولین از آقای استاندار درخواست می کنیم که ۱۰-۱۵ پکیج پایلوتی را تولید کنند و به جوانان بیکار این منطقه اهدا کنند و بگذاریم این اپیدمی بشود و همه به باور برسند که میشود براحتی پول در آورد و دست مان دراز نباشد. خلاقیت ازآن ماست از نعمات خدا، سرما و گرما،  چهارفصل بهار تابستان پاییز و زمستان، تاریکی و نور، اینها همه منبع و نعمت است و انسان باید بتواند با ترکیب اینها این نعمات را از بالقوه به بالفعل تبدیل بکند.

  • از موانع و مشکلات هم بگوئید. واقعیات را برای مردم مطرح کنید. کار شما صرفاً تولید است یا بحث توزیع و ارسال به مصرف کننده هم برعهده شماست؟

در حال حاضر این ۶۰۰ نفر نخل بار ده هستنند. پرورش اردک که ما انجام شد ولی بازار یاری نکرد متأسفانه، چراکه بازار اصلا برنامه ندارد کشتارگاه نیست اگرهم هست بطور مطلوب عمل نمی کند. برای مصرف کننده درست تبلیغ نمی شود. بلدرچین هم همینجور؛ حالا استان ها و شهرستان های بالا دارند کار می کنند اما ما متأسفانه مدیران ما برای مصرف برنامه ندارند برای مصرف کننده تبلیغ نمی کنند. خیلی راحت به تولید می رسد ولی بعدش انتفاع لازم را در صورت عدم فروش یا عدم تبدیل به نقدینگی این پروژه می ایستد. ولی مسئله ماهی ادامه دارد.

  • به غیر از پرورش ماهی و بلدرچین و اردک و نخیلات، کار دیگری هم می توانید راه بیندازید؟

در همین مزرعه و همین سه هکتار به فکر پرورش گل هستیم به فکر ایجاد یک مجتمع تفریحی به عنوان موزه اقوام هستیم که دانش آموزان را بعنوان کارگاه علمی بیاوریم اینجا. با زندگی اقوام در گذشته و با سنت ها و رسم و رسومات آشنا شوند از عرب تا بختیاری و شوشتری و دزفولی و بهبهانی و فرهنگ اینها را داریم اینجا بازسازی می کنیم که بتوانیم اینجا یک محل مناسبی را باعنوان کارگاه اقوام ایجاد کنیم. خلاقیت هست کار هست. منتظر اینی هستیم که اگر کسی مساعدت کند زودتر به سرمنزل مقصود برسیم اما متوقف نشدیم. و به این راه ادامه می دهیم.

  • از سمت جهاد یا بسیج سازندگی سپاه به سراغ شما نیامدند؟

اخیراً چرا؛ از طرف سپاه پاپیش گذاشتند و فعلا بالقوه است و در حال تردد هستیم و پروژه را تأیید کردند و تهران فرستادند که مساعدت کنند. منتظر لطف بسیج سازندگی سپاه ولیعصر استان هستیم. برادرمان جناب آقای قنواتی پیگیر این مسئله هستند و از ایشان ممنونم.

  • خب انتظارات جدی شما از مسئولین و دولت چیست؟

استان خوزستان مستعد است و تکرار است که از این استعداد بگوئیم. ولی واقعا باید روی دیدگاه مسئولین و دیدگاه تصمیم گیران استان و تنوع فکر و بزرگ کردن پنجره مسئولین کار کرد که بتوانند پروژه های بزرگ، پروژه های مفید، پروژه های علمی، پروژه های به روز را ببینند و اعتماد کنند. برای این منابع کنار این منابع، برای این مردم، کار کنند. مردمی که به لحاظ جمعیت بیکاران واقعا وضعیت خوبی ندارند تا کی باید منتظر دولت بمانند و اصطلاحاً از پستان دولت شیر بخورند ما باید طبق فرموده امام راحل، ما باید برای دولت و برای مملکت مان کاری کنیم. زمان این است که ما بگوئیم میخواهیم برای کشورمان چه کنیم؟ نباید منتظر این باشیم که دولت برای ما کاری کند و ما مصرف کننده باشیم این می طلبد که مسئولین شجاع و مسئولینی با دید و فکر وسیعی داشته باشیم. متأسفانه نُرم دید کوتاه است وسعت دید پائین است و برای رفع این معضل، هر مخترعی، هر سعی و تلاش کننده ای، ۸۰ درصد انرژی خودش را باید صرف راهروها و بروکراسی اداری و رفع نگرانی های موافقت و عدم موافقت مدیرانی که حتی پروژه را قبول می کنند اما جرأت پاگذاشتن جلو و مساعدت شجاعانه و بسیجی داشته باشند را ندارند و این بزرگترین معضل است. همین الان من هنوز درگیرش هستم با اینکه ۱۰-۱۱ سال از عمرم را اینجا گذاشته ام با اینکه خوشحالم که به نتایجی رسیدم اما مگر من چقدر من منبع دارم که کاری را که شیلات باید انجام دهد و تغییرد و تحول داشته باشد در بحث پرورش ماهی برای نجات آب و زمین منطقه، ایجاد شغل منطقه، من شخصی من بخش خصوصی بیاییم این کار را کنم تازه انتفاعی هم نداشته باشم و تازه برخی مواقع حتی نامهربانی هایی اینجا دیدیم و می شود و خواهد شد.

  • در پایان اگر نکته ای دارید بفرمائید.

بنده ۱۰-۱۱ سال پیش برای تعلق و عرق ملی و میهنی و خدمت به مردم و موثر واقع شدن، این موارد را در ذهن پروراندم و این موارد از بالقوه به بالفعل تبدیل شد و امروز می بینم که رهبر انقلاب عنوان سال را به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری کرده و خودم را می بینم در یک حرکت اقتصاد مقاومتی قرار گرفتم و این مرا خیلی خوشحال می کند. رهبر نگفته مدرسه، نگفته مسجد، نگفته پرورش ماهی، اما راه را به ما نشان داده و کسی مثل من اینها را خلاقه در وجود خودم داشتم و الان هم خوشحالم که می بینم همسوی رهبری در این زمینه حرکت می کنم.

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.